Strefa wiedzy

Wyhaczyć chmurę

26.08.2015

Polski rynek rozwiązań chmurowych, pomimo dość głośnych zapowiedzi i dużego zainteresowania mediów, wciąż znajduje się w powijakach i nie może się jakoś z nich wygrzebać. Nieliczni wciąż jeszcze dostawcy usług chmurowych w naszym kraju z zazdrością i niedowierzaniem patrzą na inne rynki, na których poziom wykorzystania chmury obliczeniowej jest znacznie wyższy a łączna wartość rynku jest tysiące razy większa niż w Polsce.  Dlaczego tak jest? Czyżbyśmy liczyli na przeskoczenie tego etapu w rozwoju technologii?

Wyniki badań strony popytowej  przeprowadzone w 2014 r. przez Audytel pokazują, że duże firmy i organizacje publiczne rzeczywiście podchodzą do rozwiązań w modelu chmury z dużą ostrożnością. Aż 60% z analizowanych organizacji w ogóle nie stosuje przetwarzania w chmurze. Zaledwie kilkanaście procent organizacji dokonało oceny gotowości procesowej i strukturalnej do wejścia w chmurę. Jeszcze mniej, bo raptem kilka procent, wypracowało formalną strategię chmurową. Bardzo rozbudowana jest za to sfera obaw, związanych głównie z bezpieczeństwem, ochroną danych osobowych i dostępnością usługi. Zgłasza je przytłaczająca większość potencjalnych klientów. Czyżbyśmy mieli w tej kwestii większe wymagania od Amerykanów?

Pozornie. Wymagania mamy podobne (z małymi niuansami odnośnie ochrony danych osobowych i prawa dostępu do danych przez NSA), ale wiedzy mniej.  Wiele polskich przedsiębiorstw, choć są też chlubne wyjątki, jeżeli już nawet wdraża elementy chmury, to na małą skalę i przeważnie metodą chałupniczą, własnymi siłami, ucząc się przy okazji na własnych błędach.

Co zatem robić? To co nakazują dobre praktyki – wezwać fachowca: najpierw od rynku, potem od technologii, a później zderzyć ich wiedzę z wymaganiami biznesu. Wnioski sformalizować w formie strategii, business case czy studium wykonalności. Wykorzystując doświadczenia innych możemy ominąć główne zagrożenia oraz właściwie ustawić oczekiwania innych interesariuszy procesu. Bo chmura, wbrew oczekiwaniom niektórych, to niekoniecznie oszczędność kosztów. Czasem większą korzyścią będzie zwiększenie bezpieczeństwa, przyspieszenie cyklu wdrożenia zmian lub zapewnienie lepszego dostępu klientom. I ten ostatni aspekt warto mieć na uwadze przede wszystkim.

Łańcuch dostaw w praktyce

W ciągu ostatnich dziesięciu lat przeprowadzono wiele projektów dotyczących współpracy w ramach łańcucha dostaw. Takie działanie miało na celu przeanalizowanie,…

26.08.2019

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.