Strefa wiedzy

Wyhaczyć chmurę

26.08.2015

Polski rynek rozwiązań chmurowych, pomimo dość głośnych zapowiedzi i dużego zainteresowania mediów, wciąż znajduje się w powijakach i nie może się jakoś z nich wygrzebać. Nieliczni wciąż jeszcze dostawcy usług chmurowych w naszym kraju z zazdrością i niedowierzaniem patrzą na inne rynki, na których poziom wykorzystania chmury obliczeniowej jest znacznie wyższy a łączna wartość rynku jest tysiące razy większa niż w Polsce.  Dlaczego tak jest? Czyżbyśmy liczyli na przeskoczenie tego etapu w rozwoju technologii?

Wyniki badań strony popytowej  przeprowadzone w 2014 r. przez Audytel pokazują, że duże firmy i organizacje publiczne rzeczywiście podchodzą do rozwiązań w modelu chmury z dużą ostrożnością. Aż 60% z analizowanych organizacji w ogóle nie stosuje przetwarzania w chmurze. Zaledwie kilkanaście procent organizacji dokonało oceny gotowości procesowej i strukturalnej do wejścia w chmurę. Jeszcze mniej, bo raptem kilka procent, wypracowało formalną strategię chmurową. Bardzo rozbudowana jest za to sfera obaw, związanych głównie z bezpieczeństwem, ochroną danych osobowych i dostępnością usługi. Zgłasza je przytłaczająca większość potencjalnych klientów. Czyżbyśmy mieli w tej kwestii większe wymagania od Amerykanów?

Pozornie. Wymagania mamy podobne (z małymi niuansami odnośnie ochrony danych osobowych i prawa dostępu do danych przez NSA), ale wiedzy mniej.  Wiele polskich przedsiębiorstw, choć są też chlubne wyjątki, jeżeli już nawet wdraża elementy chmury, to na małą skalę i przeważnie metodą chałupniczą, własnymi siłami, ucząc się przy okazji na własnych błędach.

Co zatem robić? To co nakazują dobre praktyki – wezwać fachowca: najpierw od rynku, potem od technologii, a później zderzyć ich wiedzę z wymaganiami biznesu. Wnioski sformalizować w formie strategii, business case czy studium wykonalności. Wykorzystując doświadczenia innych możemy ominąć główne zagrożenia oraz właściwie ustawić oczekiwania innych interesariuszy procesu. Bo chmura, wbrew oczekiwaniom niektórych, to niekoniecznie oszczędność kosztów. Czasem większą korzyścią będzie zwiększenie bezpieczeństwa, przyspieszenie cyklu wdrożenia zmian lub zapewnienie lepszego dostępu klientom. I ten ostatni aspekt warto mieć na uwadze przede wszystkim.

Informacje o usługach Audytel S.A.

Bądź na bieżąco i wyraź zgodę na otrzymywanie informacji o naszych aktualnych działaniach.   Co zyskasz, jeśli zapiszesz się do…

10.09.2020

Zobacz więcej

Rynek data center w Polsce – czy COVID-19 będzie impulsem do przyspieszenia rozwoju?

Podaż powierzchni data center na polskim rynku osiągnęła na koniec 2019 r. poziom 94 tys. m2 co oznacza, że drugi…

12.05.2020

Zobacz więcej

Dobre praktyki przy tworzeniu bezpiecznego łańcucha dostaw zgodnie z ISO 28000:2007

Łańcuch dostaw obecnie można zdefiniować jako „łańcuch wyzwań” związanych z rosnącymi kosztami, niedoborem kapitału ludzkiego, presją na skracanie czasów dostaw,…

15.01.2020

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.