Spadek wartości rynku telekomunikacyjnego w 2009 r.

Wyślij link znajomemu

Klienci telekomów cieszą się ze spadku cen, a operatorzy zmagają się z nowym otoczeniem regulacyjnym.

Firma analityczno-doradcza Audytel zaprezentowała podczas kolejnego Briefingu Telekomunikacyjnego swój najnowszy raport na temat stanu i perspektyw rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego. Według badań zespołu Audytela łączna wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2009 wyniosła 41,87 mld zł, co oznacza spadek o około 1,1% względem roku 2008.

Głównym powodem spadku wartości rynku były słabsze niż się spodziewano wyniki telefonii mobilnej – przychody w tym segmencie rynku zmniejszyły się o 2,5%, po raz pierwszy od początku istnienia tego rynku w Polsce. Do spadku przyczynił się także drugi co do wielkości segment rynku telekomunikacyjnego, telefonia stacjonarna. Wobec trwającego już od kilku lat trendu zmniejszania się liczby linii dzwoniących nie jest to zaskoczeniem – tym razem wartość rynku stacjonarnego zmniejszyła się o 4,2%. Wzrosty przychodów z usług dostępu do Internetu oraz z transmisji danych – odpowiednio o 11,0% i o 7,2% – były relatywnie duże, ale segmenty te ciągle jeszcze mają na tyle mały udział w całości polskiego rynku telekomunikacyjnego, że nie mogły zrównoważyć spadku przychodów z usług głosowych telefonii.

– Spadek wartości polskiego telekomunikacyjnego rynku nie jest bezpośrednio związany z globalnym spowolnieniem gospodarczym – powiedział Emil Konarzewski, Partner Zarządza-jący w firmie Audytel. – Jest on skutkiem nacisków regulacyjnych, które doprowadziły do głębokiego przetasowania na rynkach hurtowych. Zaobserwowana korekta związana jest głównie z wyeliminowaniem ok. 1,6 mld zł „pustego” obrotu z hurtowego rynku mobilnego, co było bezpośrednim skutkiem obniżenia stawek MTR wymuszonego przez UKE. Rynek detaliczny był za to widownią wojny cenowej, na której skorzystali konsumenci. Silny spadek cen usług mobilnych przełożył się na wzrost zużycia, ale nie zdołało to zrekompensować ubytku przychodów na rynku hurtowym. Spodziewam się, że w roku 2010 rynek telekomunikacyjny jako całość odbije się nieco, ale dawną dynamikę wzrostu odzyska dopiero w latach 2011-2013.

Zdaniem Tomasza Kulisiewicza, analityka wiodącego Audytela, w najbliższych 2-3 latach największy wpływ na rynek telefonii stacjonarnej i dostępu do Internetu będzie miało porozu-mienie UKE-TP z października 2009 r. oraz tempo realizacji programu inwestycyjnego związanego z tym porozumieniem. Na rynku mobilnym głównym czynnikiem zmian pozostaną zapowiedziane przez UKE zmiany stawek MTR. Natomiast korzystnego wpływu nowych technologii – LTE w telefonii mobilnej oraz sieci NGN/NGA na rynku usług stacjonarnych – można się spodziewać dopiero po roku 2012.

Więcej informacji: info@audytel.pl