Strefa wiedzy

Płatności mobilne – czeka nas wojna?

27.09.2013

Telekomunikacja – komentarz Audytela na temat sytuacji na rynku (wrzesień 2013)

Do końca wakacji oferta systemów płatności mobilnych w Polsce rozwijała się dynamicznie, ale bez spektakularnych sukcesów. Firmom typu mPay, moBilet i SkyCash udało się znaleźć niszę na rynku i zdobyć około kilkaset tysięcy użytkowników, głównie dzięki możliwości zakupu biletu oraz opłacania płatnych stref parkowania. W ostatnich 12 miesiącach swoje systemy – bazujące na zbliżeniowej technologii NFC – uruchomiły Orange (Cash) oraz T-Mobile (MyWallet).

Operatorzy komórkowi ze swoją olbrzymią siecią sprzedaży oraz dużym budżetem marketingowym spodziewali się masowego sukcesu swoich aplikacji. Tym bardziej, że współpracują one z terminalami zbliżeniowymi POS, które według danych Związku Banków Polskich stanowią prawię połowę funkcjonujących w Polsce terminali płatniczych. Problemem okazała się być w tym przypadku konieczność posiadania specjalnego telefonu oraz karty SIM obsługujących NFC i żaden z operatorów nie przekroczył 100 tys. aktywnych użytkowników.

Duże nadzieje rynek wiąże z projektami, prowadzonych w ostatnich miesiącach przez instytucje finansowe: aplikacje IKO (PKP BP), PeoPay (PEKAO) oraz inicjatywa 6 banków dotycząca wprowadzenia rozwiązania IKO. Pojawiał się też projekt Biedronki z firmą ICP, która do tej pory nie umożliwiała swoim klientom w ogóle realizacji transakcji bezgotówkowych. Największe zamieszanie na rynku wywołało póki co IKO, zarówno dzięki szeroko zakrojonej akcji marketingowej, jak również udostępnieniu aplikacji także dla klientów nie posiadających konta w PKO BP. Do końca czerwca aplikacji używało już 40 tys. użytkowników, którzy przeprowadzili 16 mln transakcji między sobą.

Z dużego zaangażowania największych graczy na rynku można wnioskować, że płatności z wykorzystaniem telefonów komórkowych zagoszczą na stałe jako jeden ze sposobów płatności. Konsumenci są już gotowi i czekają na nowe rozwiązania: w badaniu przeprowadzonym na zlecanie firmy First Data Corporation 5% użytkowników smartfonów zadeklarowało ich wykorzystanie do mobilnych płatności. Większość respondentów (60 proc.) słyszało o pojęciu mobilnego portfela, co czwarty badany chciałby móc z niego korzystać podczas zakupów w sklepie. Dwóch na trzech ankietowanych powierzyłaby obsługę swojego portfela w pierwszej kolejności swojemu bankowi.

Czy bankom uda się uzyskać podobne wyniki jak dla systemów bankowości internetowej (z których w połowie roku aktywnie korzystało 12 mln Polaków) oraz kart zbliżeniowych (wydano ich już 17 mln sztuk)? Być może systemy płatności mobilnych będą ostatnią deską ratunku dla telekomów, którzy szukają wszelkimi sposobami pomysłów na znalezienie dodatkowych źródeł przychodów. A mikropłatności dają wiele możliwości w zakresie ubezpieczeń, aplikacji, plików multimedialnych, biletów do kina itd. Czas pokaże, czy im się uda, a jak wiadomo: czas to pieniądz.

Opłacalność taryf no-limit

Coraz większa popularność taryf ryczałtowych typu „no-limit” na rynku detalicznym sprawia, że również firmy oraz instytucje sektora publicznego decydują się…

25.09.2017

Zobacz więcej

Spadki sprzedaży usług telekomunikacyjnych w sektorze administracji publicznej i samorządowej

W 2016 r. jednostki objęte ustawą Prawo zamówień publicznych[1] (dalej „Pzp”) zaraportowały w serwisach BZP[2] i TED[3] zawarcie umów o łącznej…

Zobacz więcej

Rynek data center – podsumowanie 2016 r. i prognozy na najbliższe 5 lat

Wydarzenia na polskim rynku datacenter w 2016 r. potwierdziły wiarę dostawców w dobre perspektywy rynkowe w nadchodzących latach. W infrastrukturę…

17.08.2017

Zobacz więcej

Zbieranie danych do audytu energetycznego

Rozpoczęcie prac audytowych wymaga umiejętnego zebrania danych, które będziemy poddawać analizie. Ustawa o efektywności energetycznej opisuje w sposób ogólny to,…

17.05.2017

Zobacz więcej

Formy poprawy efektywności energetycznej wspierane przez Państwo

Podjęcie działań na rzecz wzrostu efektywności energetycznej wymaga podjęcia wysiłku i często znaczących nakładów finansowych. Celem zwiększenia motywacji do realizacji…

13.04.2017

Zobacz więcej

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych – przegląd opublikowanego projektu

Już niewiele ponad rok dzieli nas od rozpoczęcia stosowania przepisów Ogólnego Rozporządzenia UE o Ochronie Danych Osobowych, w skrócie zwanego…

Zobacz więcej

Jak spełnić wymogi Ustawy o efektywności energetycznej?

Najważniejszym założeniem Ustawy o efektywności energetycznej (nowelizacja przyjęta przez Sejm 20.05.2016) jest wprowadzenie obowiązkowych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej…

21.03.2017

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. III)

W drugiej części artykułu omówiono podstawowe warunki, jakie muszą zostać spełnione w firmie dla skutecznego zarządzania zapasami. Zwrócono uwagę na…

Zobacz więcej

Jak skutecznie wdrożyć panel menedżera?

W naszej praktyce biznesowej obserwujemy wzrost zapotrzebowania menedżerów na szybki dostęp do informacji ukierunkowanej na wsparcie konkretnej decyzji zarządczej. Rośnie…

22.02.2017

Zobacz więcej

Inspektor Ochrony Danych – czy będzie to nowa rola?

W grudniu 2016 roku Grupa Robocza art. 29, opublikowała swoje wytyczne do unijnego rozporządzenia GDPR (RODO). Jednym z tematów wytycznych…

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. II)

W pierwszej części artykułu przedstawiono podstawowe funkcjonalności dostępnych na rynku aplikacji i programów wspomagających zarządzanie zamówieniami. Zwrócono również uwagę na…

12.12.2016

Zobacz więcej

GDPR – rozbudowany obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych administrator danych zobowiązany jest spełnić obowiązek informacyjny wobec osób,…

Zobacz więcej

Rola podmiotów w ujęciu Ustawy o efektywności energetycznej z 20 maja 2016 r.

ROLA ODBIORCY PRZEMYSŁOWEGO Odbiorcy przemysłowi zostali pośrednio zobligowani do działań na rzecz efektywności energetycznej – poprzez obowiązek oszczędności 1,5% energii…

Zobacz więcej

Dobór mocy umownej

Redukcja ponoszonych kosztów to coś, co zawsze brzmi atrakcyjnie i czym każdy będzie zainteresowany. Nie inaczej jest w przypadku oszczędzania…

15.11.2016

Zobacz więcej

GDPR – nowe wymagania dotyczące zgody na przetwarzanie danych

Nowe  Rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych (GDPR) wprowadza szereg zmian w zakresie wymagań prawnych dot. przetwarzania danych osób fizycznych…

Zobacz więcej

Najnowsze trendy na rynku usług transmisji danych

Najważniejszym trendem, który kształtował ofertę operatorów w ostatnich latach, była ewolucja w kierunku zarządzanych usług transmisji danych. Zjawisko to jest…

Zobacz więcej

Wsparcie informatyczne w zarządzaniu zamówieniami (cz.1/2)

Zarządzanie zamówieniami  jest procesem mającym istotny i bezpośredni wpływ na wynik finansowy przedsiębiorstwa. W obszarze zarządzania łańcuchem dostaw proces ten…

17.10.2016

Zobacz więcej

Testy penetracyjne – wymagania, potrzeby a rzeczywistość

Obserwowane zwiększone zapotrzebowanie na przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa informacji to nie tylko chwilowa moda związana ze wzrastającą świadomością zagrożeń w obszarze…

Zobacz więcej

RODO – nowe zasady nakładania kar na administratorów danych osobowych

25. maja 2018 roku zaczną być stosowane przepisy rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych, którego celem jest ujednolicenie przepisów prawa…

Zobacz więcej

Privacy Shield – pierwszy miesiąc funkcjonowania

1 sierpnia 2016 roku został uruchomiony program Tarcza Prywatności (eng. Privacy Shield) – umowa ramowa przyjęta pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a…

16.09.2016

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.