Strefa wiedzy

Opłacalność taryf no-limit

25.09.2017

Coraz większa popularność taryf ryczałtowych typu „no-limit” na rynku detalicznym sprawia, że również firmy oraz instytucje sektora publicznego decydują się na wybór tego typu planu taryfowego. Jak każde rozwiązanie ma ono swoje zalety, jak i wady.

Przede wszystkim tzw. taryfa „no-limit”, ograniczeń nie ma jedynie w nazwie. Najczęściej  zawiera nielimitowane połączenia do krajowych sieci stacjonarnych i komórkowych, SMS-y, MMS-y wysłane w kraju oraz transmisję danych na terenie Polski z ograniczeniem od kilku do kilkunastu GB. Zatem opłata abonamentowa nie jest wcale górnym ograniczeniem wysokości ponoszonych opłat. Istnieje szereg usług nie objętych ryczałtem, takich jak połączenia międzynarodowe, roaming, czy też połączenia na infolinie.

Jak wybrać taryfę, która będzie optymalna? Intuicja podpowiada, że nie każdy użytkownik spędza „godziny” przy telefonie, a przy mniejszym zużyciu rachunki powinny być generalnie niższe. Przede wszystkim zaleca się przeprowadzenie analizy profilu zużycia usług i na tej podstawie dobranie odpowiedniej taryfy.

Jeżeli pracownicy firmy w niewielkim stopniu korzystają z usług nieobjętych limitem (roamingiem, połączeń międzynarodowych), wybór opcji no-limit może okazać się korzystny. Niewątpliwą zaletą jest też przewidywalność wysokości rachunków oraz większa łatwość rozliczeń i kontroli kosztów.

Warto jednak zadać sobie pytanie: czy ponoszone koszty są optymalne?. Innymi słowy: czy przypadkiem nie przepłacamy? Alternatywą dla taryf „no-limit” jest taryfa z sekundowym rozliczaniem połączeń, z minimalną opłatą abonamentową, niezawierająca wliczonych pakietów minut. Taka konstrukcja taryfy pozwala na ponoszenie opłat za faktyczne zużyte usługi. Stosowanie jej jest szczególnie zasadne przy większych podmiotach (powyżej 300 kart SIM). W przypadku takich instytucji, ze względu m.in. na rotację pracowników istnieje zawsze pewna pula aktywacji, które chwilowo nie są wykorzystywane. W przypadku, gdy podmiot korzystałby z taryfy no-limit, opłata za aktywację będzie taka sama, niezależnie od tego czy karta SIM generuje ruch, czy nie, co sprawia, że ponoszona jest opłata za niewykorzystane usługi. Ponadto zdarzają się przypadki wynikające z choćby z charakteru pracy, gdzie użytkownicy znacznie częściej odbierają telefon niż wykonują połączenia, czego skutkiem jest to, że również zastosowanie nielimitowanego planu taryfowego nie jest zasadne.

W celu przeprowadzenia oceny efektywności taryf głosowych, Audytel porównał taryfę „no-limit” z „wzorcową” taryfą bazującą na rozliczeniu sekundowym dla kilku podmiotów korzystających z naszych usług. Wzorcowa taryfa została dobrana na podstawie benchmarku rynkowego, zatem odpowiada realnej taryfie, jaka mogłaby być stosowana alternatywnie do taryfy z wliczonymi usługami. Okazało się, że w większości przypadków bardziej opłacalne jest stosowanie taryfy z rozliczaniem sekundowym. W skrajnym przypadku oszczędność sięgała kilkadziesiąt tys. zł, co stanowiło blisko 10% wartości kontraktu.

Stosowanie taryfy z rozliczaniem sekundowym, z minimalną opłatą abonamentową niezawierającą wliczonych usług, pozwalają na ograniczenie ryzyka niedopasowania taryfy do profilu zużycia usług. Ponoszone są opłaty za faktycznie skonsumowane usługi. Oczywiście również w takim przypadku warto optymalizować koszty stosując np. pakiety transmisji danych (krajowe oraz roamingowe). Niemniej jednak decyzję o wyborze taryfy warto podjąć świadomie, na podstawie analizy danych bilingowych umożliwiającej określenie profilu zużycia usług.

Autor: Marcin Jastrzębski

Opłacalność taryf no-limit

Coraz większa popularność taryf ryczałtowych typu „no-limit” na rynku detalicznym sprawia, że również firmy oraz instytucje sektora publicznego decydują się…

25.09.2017

Zobacz więcej

Spadki sprzedaży usług telekomunikacyjnych w sektorze administracji publicznej i samorządowej

W 2016 r. jednostki objęte ustawą Prawo zamówień publicznych[1] (dalej „Pzp”) zaraportowały w serwisach BZP[2] i TED[3] zawarcie umów o łącznej…

Zobacz więcej

Rynek data center – podsumowanie 2016 r. i prognozy na najbliższe 5 lat

Wydarzenia na polskim rynku datacenter w 2016 r. potwierdziły wiarę dostawców w dobre perspektywy rynkowe w nadchodzących latach. W infrastrukturę…

17.08.2017

Zobacz więcej

Zbieranie danych do audytu energetycznego

Rozpoczęcie prac audytowych wymaga umiejętnego zebrania danych, które będziemy poddawać analizie. Ustawa o efektywności energetycznej opisuje w sposób ogólny to,…

17.05.2017

Zobacz więcej

Formy poprawy efektywności energetycznej wspierane przez Państwo

Podjęcie działań na rzecz wzrostu efektywności energetycznej wymaga podjęcia wysiłku i często znaczących nakładów finansowych. Celem zwiększenia motywacji do realizacji…

13.04.2017

Zobacz więcej

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych – przegląd opublikowanego projektu

Już niewiele ponad rok dzieli nas od rozpoczęcia stosowania przepisów Ogólnego Rozporządzenia UE o Ochronie Danych Osobowych, w skrócie zwanego…

Zobacz więcej

Jak spełnić wymogi Ustawy o efektywności energetycznej?

Najważniejszym założeniem Ustawy o efektywności energetycznej (nowelizacja przyjęta przez Sejm 20.05.2016) jest wprowadzenie obowiązkowych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej…

21.03.2017

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. III)

W drugiej części artykułu omówiono podstawowe warunki, jakie muszą zostać spełnione w firmie dla skutecznego zarządzania zapasami. Zwrócono uwagę na…

Zobacz więcej

Jak skutecznie wdrożyć panel menedżera?

W naszej praktyce biznesowej obserwujemy wzrost zapotrzebowania menedżerów na szybki dostęp do informacji ukierunkowanej na wsparcie konkretnej decyzji zarządczej. Rośnie…

22.02.2017

Zobacz więcej

Inspektor Ochrony Danych – czy będzie to nowa rola?

W grudniu 2016 roku Grupa Robocza art. 29, opublikowała swoje wytyczne do unijnego rozporządzenia GDPR (RODO). Jednym z tematów wytycznych…

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. II)

W pierwszej części artykułu przedstawiono podstawowe funkcjonalności dostępnych na rynku aplikacji i programów wspomagających zarządzanie zamówieniami. Zwrócono również uwagę na…

12.12.2016

Zobacz więcej

GDPR – rozbudowany obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych administrator danych zobowiązany jest spełnić obowiązek informacyjny wobec osób,…

Zobacz więcej

Rola podmiotów w ujęciu Ustawy o efektywności energetycznej z 20 maja 2016 r.

ROLA ODBIORCY PRZEMYSŁOWEGO Odbiorcy przemysłowi zostali pośrednio zobligowani do działań na rzecz efektywności energetycznej – poprzez obowiązek oszczędności 1,5% energii…

Zobacz więcej

Dobór mocy umownej

Redukcja ponoszonych kosztów to coś, co zawsze brzmi atrakcyjnie i czym każdy będzie zainteresowany. Nie inaczej jest w przypadku oszczędzania…

15.11.2016

Zobacz więcej

GDPR – nowe wymagania dotyczące zgody na przetwarzanie danych

Nowe  Rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych (GDPR) wprowadza szereg zmian w zakresie wymagań prawnych dot. przetwarzania danych osób fizycznych…

Zobacz więcej

Najnowsze trendy na rynku usług transmisji danych

Najważniejszym trendem, który kształtował ofertę operatorów w ostatnich latach, była ewolucja w kierunku zarządzanych usług transmisji danych. Zjawisko to jest…

Zobacz więcej

Wsparcie informatyczne w zarządzaniu zamówieniami (cz.1/2)

Zarządzanie zamówieniami  jest procesem mającym istotny i bezpośredni wpływ na wynik finansowy przedsiębiorstwa. W obszarze zarządzania łańcuchem dostaw proces ten…

17.10.2016

Zobacz więcej

Testy penetracyjne – wymagania, potrzeby a rzeczywistość

Obserwowane zwiększone zapotrzebowanie na przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa informacji to nie tylko chwilowa moda związana ze wzrastającą świadomością zagrożeń w obszarze…

Zobacz więcej

RODO – nowe zasady nakładania kar na administratorów danych osobowych

25. maja 2018 roku zaczną być stosowane przepisy rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych, którego celem jest ujednolicenie przepisów prawa…

Zobacz więcej

Privacy Shield – pierwszy miesiąc funkcjonowania

1 sierpnia 2016 roku został uruchomiony program Tarcza Prywatności (eng. Privacy Shield) – umowa ramowa przyjęta pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a…

16.09.2016

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.