Aktualności

O danych osobowych i śmieciach słów kilka

27.07.2014

Ustawa z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (dalej zwana Ustawą o utrzymaniu czystości), oprócz sporego zamieszania wywołanego reorganizacją systemu gospodarki odpadami, nakłada na gminy nowe obowiązki. O jednym z nich, dotyczącym opracowania przez gminę wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stało się ostatnio dosyć głośno. Wszystko za sprawą wątpliwości mieszkańców co do pytań znajdujących się na owej deklaracji.

Przypomnijmy, Ustawa o ochronie danych osobowych nakłada na administratora danych czyli gminę szereg obowiązków, m. in. konieczność opracowania Polityki bezpieczeństwa danych osobowych i Instrukcji zarządzania systemami informatycznymi czy rejestracji zbiorów w rejestrze GIODO. Jednym z obowiązków jest również stosowanie zasady adekwatności. Zasady, na mocy której administrator danych obowiązany jest przetwarzać dane w zakresie adekwatnym do celu, dla którego zostały zebrane. Nie jest zatem dopuszczalne zbieranie większej ilości danych „dla zasady” lub „bo może będą potrzebne”.

Zakres danych, jakich może wymagać gmina, został precyzyjnie określony wart. 6j ust. 1 oraz z art. 6n ust. 1 Ustawy o utrzymaniu czystości. Dopuszczalne jest więc zebranie informacji o imieniu i nazwisku właściciela nieruchomości, adresie nieruchomości oraz o liczbie osób zamieszkujących w danej nieruchomości, a także sposobie dzielenia odpadów. Cytowane przepisy uprawniają gminę do gromadzenia danych jedynie właściciela nieruchomości, nie jest dopuszczalne zbieranie informacji o osobach użytkujących nieruchomość. Co za tym idzie, na formularzu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie można zbierać informacji m. in. o stopniu pokrewieństwa, wieku osób zamieszkujących nieruchomość czy innych danych, których podania żądały niektóre gminy.

Sprawą otwartą pozostaje natomiast zbieranie większej ilości danych dotyczących samych właścicieli nieruchomości. Każdy taki przypadek należy oceniać indywidualnie. W niektórych sytuacjach zebranie dodatkowej informacji w celu rozróżnienia współwłaścicieli może wydawać się konieczne np. jeżeli jedna nieruchomość ma kilku współwłaścicieli, z których dwóch ma takie samo imię i nazwisko. Pamiętajmy jednak, że gmina może być zobowiązana do zebrania zgody na przetwarzanie takich danych osobowych, których zakres wykracza poza opisany w Ustawie o utrzymaniu czystości.

W przypadku pytań zachęcamy do kontaktu z autorem:

Tomasz Grześko, Audytel S.A.
tel. 22 537 50 50
tomasz.grzesko@audytel.pl

Cyfrowa Gmina

W ramach grantów z Cyfrowa Gmina, poza zakupem sprzętu oraz oprogramowania, Gminy powinny sfinansować  szereg usług z obszaru dotyczącego Cyberbezpieczeństwa. Jednym z obowiązkowych elementów wspomnianego programu jest przeprowadzenie technicznej Diagnozy Cyberbezpieczeństwa jednostki, zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentacji konkursowej.

13.12.2021

Zobacz więcej

Bezpieczeństwo zasobów w firmie – segmentacja sieci

Jednym z kluczowych zagadnień związanych z podziałem zasobów na klasy ważności jest podział sieci na strefy lub segmenty. Istotne jest,…

09.12.2021

Zobacz więcej

Zielona transformacja jako szansa optymalizacji kosztów energii w organizacji

Szanowni Państwo, koniec października 2021 r. to zauważalna stabilizacja cen uprawnień do emisji CO2, które wahały się w granicach 58,56…

09.11.2021

Zobacz więcej

Rynek e-commerce w Polsce – wzrost pod kontrolą?

  Rynek dostaw kurierskich i pocztowych jest stymulowany przez dynamiczny wzrost handlu elektronicznego. Przez ostatnie lata przechodził ewolucję w zakresie…

27.09.2021

Zobacz więcej

Webinar: Świadome zarządzanie zakupem energii w organizacji

Szanowni Państwo, w pierwszym tygodniu sierpnia, cena kontraktu BASE_Y-22 była względnie stabilna, oscylowała w granicach 356 – 359 PLN/MWh. W…

01.09.2021

Zobacz więcej

Webinar: Bezpieczeństwo danych osobowych w świetle art. 32 RODO

Szanowni Państwo, coraz częściej słyszymy o włamaniach do systemów informatycznych oraz związanych z nimi wyciekiem danych osobowych lub utratą dostępu. Prezes UODO praktycznie w każdym, takim…

05.05.2021

Zobacz więcej

Webinar: Usługi zaufania oraz paperless, czyli transformacja cyfrowa w praktyce

Związany z pandemią COVID-19 trend przenoszenia działalności biznesowej do sfery cyfrowej powoduje, iż w wielu firmach i instytucjach wprowadzane są innowacje…

23.04.2021

Zobacz więcej

Usprawnienie i zmniejszenie kosztów pracy biurowej poprzez paperless i podpis elektroniczny

Związane z sytuacją pandemii COVID-19 rosnące zainteresowanie podpisem elektronicznym powoduje, iż w wielu firmach i instytucjach wprowadzane są innowacje polegające…

12.04.2021

Zobacz więcej

Webinar: Efektywne zarządzanie energią w przedsiębiorstwie

Jak obniżyć koszty działalności? W jaki sposób poprawić efektywność energetyczną w przedsiębiorstwie? Czy warto postawić na własne źródła energii? Na te…

18.03.2021

Zobacz więcej

Webinar: Jak analizować zabezpieczenia, aby uniknąć kar z art. 32 RODO?

Coraz częściej pojawiają się informacje o włamaniach do systemów informatycznych oraz związanych z nimi karach nakładanych przez Prezesa UODO. W…

17.03.2021

Zobacz więcej

Praktyczne aspekty projektowania układów funkcjonalnych w centrach dystrybucji

Zapraszamy na webinar: Praktyczne aspekty projektowania układów funkcjonalnych w centrach dystrybucji  Termin: 04.12.2020 r. godz. 10:00 Rejestracja >>> Zarejestruj się…

10.11.2020

Zobacz więcej

Webinar: Monitoring i bezpieczeństwo pracownika podczas pracy zdalnej

Serdecznie zapraszamy na webinar dotyczący monitoringu i bezpieczeństwa pracownika podczas pracy zdalnej. Przed nami kolejne etapy zamrażania gospodarki, dzienne liczby…

03.11.2020

Zobacz więcej

Webinar: Odporność biznesu na wydarzenia krytyczne

Ciągłość działania stała się bardzo istotnym zagadnieniem w obliczu pandemii COVID-19.  Nie ma branży, która nie odczułaby skutków zachwiania standardowej…

01.09.2020

Zobacz więcej

Cykl webinarów – zarządzanie obszarami ryzyka w łańcuchu dostaw

Serdecznie zapraszamy na cykl webinarów poświęcony zarządzaniu łańcuchem dostaw w organizacji. Podczas cyklu spotkań odpowiemy m.in. na pytania, jak utrzymać ciągłość…

27.08.2020

Zobacz więcej

Webinar: RODO 2020 – najważniejsze zmiany w działaniach dla branży FMCG

Serdecznie zapraszamy na webinar, w trakcie którego nasi eksperci przedstawią aktualne interpretacje przepisów prawa oraz najnowsze zmiany dot. RODO w…

31.07.2020

Zobacz więcej

Dobre praktyki przy tworzeniu bezpiecznego łańcucha dostaw

Łańcuch dostaw obecnie można zdefiniować jako „łańcuch wyzwań” związanych z rosnącymi kosztami, niedoborem kapitału ludzkiego, presją na skracanie czasów dostaw,…

30.07.2020

Zobacz więcej

Infografika: Czy Twoja firma ma syndrom zbieracza?

Zarządzanie zapasami to jeden z najważniejszych obszarów operacyjnych w logistyce. Z punktu widzenia zarządzania procesem zakupowym bardzo ważna jest identyfikacja czynników wpływających…

19.06.2020

Zobacz więcej

Cykl webinarów: Jak zaoszczędzić na zakupie i zużyciu energii elektrycznej i gazu w przedsiębiorstwie

Serdecznie zapraszamy na webinar poświęcony obszarowi energii elektrycznej i gazu. Podczas spotkania postaramy się przedstawić Państwu gotowe koncepcje i rozwiązania…

16.06.2020

Zobacz więcej

Telecom Briefing – 26.06.2020 r.

Szanowni Państwo, zapraszamy na kolejny Telecom Briefing, który odbędzie się 26 czerwca 2020 r. (piątek) o godz. 11:00-12:00 na platformie ClickMeeting. Podczas spotkania…

08.06.2020

Zobacz więcej

Webinar: Jak zaoszczędzić na zakupie i zużyciu energii elektrycznej i gazu ziemnego?

Polski rynek energii elektrycznej ulega dynamicznym zmianom, a każdy wzrost lub spadek mocy zainstalowanej w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym może istotnie…

20.05.2020

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.