Strefa wiedzy

O czym nie piszą w mediach

19.03.2012

Komentarz Audytela na temat sytuacji na rynku telekomunikacyjnym – marzec 2012 (część I).

W końcu stycznia miało miejsce wydarzenie bardzo ciekawe z punktu widzenia rozwoju naszego rynku komunikacji elektronicznej. Zostało ono w mediach jednak zupełnie „przykryte” – jak to nazywają polityczni spin-doktorzy – daleko bardziej spektakularnymi newsami. Na żółtych i czerwonych paskach na ekranach telewizorów przewijały się wtedy doniesienia dotyczące na przykład budowy całkiem nowego systemu informatycznego, dzięki któremu będzie można sprawdzić, czy na finansowanie przez NFZ wizyty u lekarza nie chce się załapać jakiś cwaniak z grupy nieubezpieczonych, stanowiącej podobno poniżej 1% całej populacji. Chwilę później paski i ekrany zapełniły masowe protesty przeciw ACTA, a potem media relacjonowały zaskakujące spektakle mające zastąpić spóźnione o rok konsultacje w tej sprawie.

Tymczasem ostatniego dnia przed zmianą warty na stanowisku Prezesa UKE podpisany został dokument nazwany bardzo skromnie Protokołem Uzgodnień Komitetu Sterującego. Okoliczności zawarcia tego „Porozumienia 2.0” są zupełnie odmienne, niż tamtego już historycznego, treści merytoryczne mają być realizowane także w zupełnie innych warunkach. Obok zasadniczej zmiany teorii i praktyki współpracy TP z operatorami alternatywnymi dużo się zmieniło dzięki inwestycjom TP zapisanym w pierwszym porozumieniu.

Przypomnijmy, że zgodnie z nim TP miała do końca października br. zbudować lub przebudować 1,2 mln linii, przy czym ponad 80% miało umożliwiać przepływności powyżej 6 Mb/s. Według raportów TP do końca 2011 r. zainstalowała lub przebudowała niemal 860 tys. linii dostępowych, z czego ponad 128 tys. linii na terenie tzw. białych plam, a 93% umożliwia oferowanie wymaganych przepływności. Do instalacji pozostało jeszcze ok. 341 tys. linii w tym 21 tys. w białych plamach i nie widać specjalnych problemów z realizacją tych zobowiązań. So far, so good – jak mawiają Amerykanie.

Jednak świat nie stoi w miejscu i 100,7% realizacji zobowiązań przypadających do końca 2011 r. (jak to podsumowano w najnowszym raporcie Pełnomocnika Zarządu TP ds. wdrożenia porozumienia), już nie wystarcza. Pojawiły się bowiem ambitne cele Europejskiej Agendy Cyfrowej. I choć można się zastanawiać, co znaczy sformułowanie EAC o wszystkich Europejczykach, który do 2020 r. mają mieć dostęp o przepływności co najmniej 30 Mb/s (wszędzie? zawsze?), to jednak nasze 6 Mb/s okazało się za skromnym celem. W Protokóle uzgodnień zapisano więc, że termin realizacji zobowiązań inwestycyjnych TP zostaje przedłużony do końca marca 2013 r., ale za to 220 tys. spośród łączy pozostałych do realizacji będzie umożliwiać transmisję z prędkością określoną we wspomnianym celu EAC. Istotne jest też sformułowanie, że zbudowane linie podlegać będą udostępnianiu zgodnie z ciążącymi na TP zobowiązaniami regulacyjnymi. Do końca czerwca br. ma zostać opracowany nowy plan inwestycji szerokopasmowych TP, uwzględniający nowe zobowiązania. Załączony do Protokołu uzgodnień harmonogram realizacji jest na razie jeszcze dość ogólny, więc na jego czerwcowe uściślenie czekać będziemy z dużym zainteresowaniem – choć nie sądzę, by plany te pojawiły się wtedy na czerwonych i żółtych paskach wiadomości.

Opłacalność taryf no-limit

Coraz większa popularność taryf ryczałtowych typu „no-limit” na rynku detalicznym sprawia, że również firmy oraz instytucje sektora publicznego decydują się…

25.09.2017

Zobacz więcej

Spadki sprzedaży usług telekomunikacyjnych w sektorze administracji publicznej i samorządowej

W 2016 r. jednostki objęte ustawą Prawo zamówień publicznych[1] (dalej „Pzp”) zaraportowały w serwisach BZP[2] i TED[3] zawarcie umów o łącznej…

Zobacz więcej

Rynek data center – podsumowanie 2016 r. i prognozy na najbliższe 5 lat

Wydarzenia na polskim rynku datacenter w 2016 r. potwierdziły wiarę dostawców w dobre perspektywy rynkowe w nadchodzących latach. W infrastrukturę…

17.08.2017

Zobacz więcej

Zbieranie danych do audytu energetycznego

Rozpoczęcie prac audytowych wymaga umiejętnego zebrania danych, które będziemy poddawać analizie. Ustawa o efektywności energetycznej opisuje w sposób ogólny to,…

17.05.2017

Zobacz więcej

Formy poprawy efektywności energetycznej wspierane przez Państwo

Podjęcie działań na rzecz wzrostu efektywności energetycznej wymaga podjęcia wysiłku i często znaczących nakładów finansowych. Celem zwiększenia motywacji do realizacji…

13.04.2017

Zobacz więcej

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych – przegląd opublikowanego projektu

Już niewiele ponad rok dzieli nas od rozpoczęcia stosowania przepisów Ogólnego Rozporządzenia UE o Ochronie Danych Osobowych, w skrócie zwanego…

Zobacz więcej

Jak spełnić wymogi Ustawy o efektywności energetycznej?

Najważniejszym założeniem Ustawy o efektywności energetycznej (nowelizacja przyjęta przez Sejm 20.05.2016) jest wprowadzenie obowiązkowych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej…

21.03.2017

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. III)

W drugiej części artykułu omówiono podstawowe warunki, jakie muszą zostać spełnione w firmie dla skutecznego zarządzania zapasami. Zwrócono uwagę na…

Zobacz więcej

Jak skutecznie wdrożyć panel menedżera?

W naszej praktyce biznesowej obserwujemy wzrost zapotrzebowania menedżerów na szybki dostęp do informacji ukierunkowanej na wsparcie konkretnej decyzji zarządczej. Rośnie…

22.02.2017

Zobacz więcej

Inspektor Ochrony Danych – czy będzie to nowa rola?

W grudniu 2016 roku Grupa Robocza art. 29, opublikowała swoje wytyczne do unijnego rozporządzenia GDPR (RODO). Jednym z tematów wytycznych…

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. II)

W pierwszej części artykułu przedstawiono podstawowe funkcjonalności dostępnych na rynku aplikacji i programów wspomagających zarządzanie zamówieniami. Zwrócono również uwagę na…

12.12.2016

Zobacz więcej

GDPR – rozbudowany obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych administrator danych zobowiązany jest spełnić obowiązek informacyjny wobec osób,…

Zobacz więcej

Rola podmiotów w ujęciu Ustawy o efektywności energetycznej z 20 maja 2016 r.

ROLA ODBIORCY PRZEMYSŁOWEGO Odbiorcy przemysłowi zostali pośrednio zobligowani do działań na rzecz efektywności energetycznej – poprzez obowiązek oszczędności 1,5% energii…

Zobacz więcej

Dobór mocy umownej

Redukcja ponoszonych kosztów to coś, co zawsze brzmi atrakcyjnie i czym każdy będzie zainteresowany. Nie inaczej jest w przypadku oszczędzania…

15.11.2016

Zobacz więcej

GDPR – nowe wymagania dotyczące zgody na przetwarzanie danych

Nowe  Rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych (GDPR) wprowadza szereg zmian w zakresie wymagań prawnych dot. przetwarzania danych osób fizycznych…

Zobacz więcej

Najnowsze trendy na rynku usług transmisji danych

Najważniejszym trendem, który kształtował ofertę operatorów w ostatnich latach, była ewolucja w kierunku zarządzanych usług transmisji danych. Zjawisko to jest…

Zobacz więcej

Wsparcie informatyczne w zarządzaniu zamówieniami (cz.1/2)

Zarządzanie zamówieniami  jest procesem mającym istotny i bezpośredni wpływ na wynik finansowy przedsiębiorstwa. W obszarze zarządzania łańcuchem dostaw proces ten…

17.10.2016

Zobacz więcej

Testy penetracyjne – wymagania, potrzeby a rzeczywistość

Obserwowane zwiększone zapotrzebowanie na przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa informacji to nie tylko chwilowa moda związana ze wzrastającą świadomością zagrożeń w obszarze…

Zobacz więcej

RODO – nowe zasady nakładania kar na administratorów danych osobowych

25. maja 2018 roku zaczną być stosowane przepisy rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych, którego celem jest ujednolicenie przepisów prawa…

Zobacz więcej

Privacy Shield – pierwszy miesiąc funkcjonowania

1 sierpnia 2016 roku został uruchomiony program Tarcza Prywatności (eng. Privacy Shield) – umowa ramowa przyjęta pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a…

16.09.2016

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.