Strefa wiedzy

Nowe regulacje i nowe wyzwania

29.01.2013

Komentarz Audytela na temat sytuacji na rynku telekomunikacyjnym – styczeń 2013.

Listopadowa nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, której przepisy właśnie wchodzą w życie, wywołuje oczywiste zainteresowanie mediów, zadających pytanie stałe w takich sytuacjach: a co z tego będą mieli zwykli „zjadacze telekomunikacyjnego chleba”? 

Skrócenie okresu retencji danych do 12 miesięcy nie budzi specjalnych sensacji – choć warto przypomnieć, że nie tak dawno temu słyszeliśmy z kręgów sejmowych, iż powinniśmy wystąpić do Komisji Europejskiej o specjalną derogację, na podstawie której nasi operatorzy musieliby przechowywać dane bilingowe i lokalizacyjne aż przez 5 lat. Uzasadniano, że przez krótszy czas liczne służby nie zdążyłyby ich przedstawić w postępowaniach, a wymiar sprawiedliwości nie zdążyłby się pochylić nad leżącymi na sądowych stołach kilometrami bieżącymi akt powiązanych sznurkiem. Skończyło się wtedy na 24 miesiącach i jakoś nie widać było z tego powodu gwałtownego wzrostu przestępczości. Zamiast tego ni stąd, ni z owąd zostaliśmy europejskimi liderami sięgania do tych danych przez służby – choć ani nie jesteśmy krajem największym w Europie, ani też najbardziej doświadczonym przez zorganizowaną lub niezorganizowaną przestępczość. Argumenty o 5 latach przypominały mi poselskie wypowiedzi na temat konieczności zachowania anachronicznego i absurdalnego obowiązku stałego i czasowego zameldowania, bo bez niego nie będziemy mogli ani ścigać terrorystów, ani zapewnić bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.

Z punktu widzenia i konsumentów, i operatorów istotne są nowe regulacje dotyczące umów, a zwłaszcza skrócenia maksymalnego okresu obowiązywania „lojalek”. Zobaczymy, jak operatorzy będą sobie dawali radę ze zamianą umów np. trzyletnich na krótsze. Tu nie obowiązuje zwykła arytmetyka: jedna umowa na 3 lata nie przekłada się automatycznie na 6 umów po pół roku. Informacja o osiągnięciu ustawionego limitu danych w dostępie mobilnym jest już dostępna w przypadku roamingu, więc rozszerzenie jej na rynek krajowy nie wydaje się problemem. Przekonamy się natomiast, jak uda się wyegzekwować od operatorów, by ich umowy były zrozumiałe dla zwykłych abonentów, a nie tylko dla najznamienitszych przedstawicieli kancelarii prawnych.

Dla sieci komórkowych bardzo ważne są nowe regulacje dotyczące rezerwacji częstotliwości, możliwości dzierżawy i przekazania pasma, a także współkorzystania z częstotliwości, a nie tylko masztów i innych elementów infrastruktury. Jak to zwykle bywa w życiu: nic darmo. Za takie regulacje operatorzy będą musieli m.in. raportować regulatorowi w jaki sposób realizują określone parametry jakości transmisji danych, a także ściślej współpracować z GIODO w kwestiach ochrony danych osobowych, a z Prezesem UKE – w sprawach bezpieczeństwa i ciągłości działania sieci.

W znowelizowanym Prawie telekomunikacyjnym widać też przymiarki do przyszłych regulacji sieci NGN/NGA. Zamiast miedzianej pętli lokalnej regulować się będzie pętle wszelkiego rodzaju. Może nawet takie, których nie widać, gdyż są bezprzewodowe? A może poprzestać tylko na wspomnianym w nowelizacji uwzględnieniu kosztu pozyskania kapitału – a więc tylko regulacjach finansowych? Co prawda z nimi trzeba ostrożnie, bo od 2008 r. regulacje rynków finansowych to bardzo drażliwa sprawa…

Opłacalność taryf no-limit

Coraz większa popularność taryf ryczałtowych typu „no-limit” na rynku detalicznym sprawia, że również firmy oraz instytucje sektora publicznego decydują się…

25.09.2017

Zobacz więcej

Spadki sprzedaży usług telekomunikacyjnych w sektorze administracji publicznej i samorządowej

W 2016 r. jednostki objęte ustawą Prawo zamówień publicznych[1] (dalej „Pzp”) zaraportowały w serwisach BZP[2] i TED[3] zawarcie umów o łącznej…

Zobacz więcej

Rynek data center – podsumowanie 2016 r. i prognozy na najbliższe 5 lat

Wydarzenia na polskim rynku datacenter w 2016 r. potwierdziły wiarę dostawców w dobre perspektywy rynkowe w nadchodzących latach. W infrastrukturę…

17.08.2017

Zobacz więcej

Zbieranie danych do audytu energetycznego

Rozpoczęcie prac audytowych wymaga umiejętnego zebrania danych, które będziemy poddawać analizie. Ustawa o efektywności energetycznej opisuje w sposób ogólny to,…

17.05.2017

Zobacz więcej

Formy poprawy efektywności energetycznej wspierane przez Państwo

Podjęcie działań na rzecz wzrostu efektywności energetycznej wymaga podjęcia wysiłku i często znaczących nakładów finansowych. Celem zwiększenia motywacji do realizacji…

13.04.2017

Zobacz więcej

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych – przegląd opublikowanego projektu

Już niewiele ponad rok dzieli nas od rozpoczęcia stosowania przepisów Ogólnego Rozporządzenia UE o Ochronie Danych Osobowych, w skrócie zwanego…

Zobacz więcej

Jak spełnić wymogi Ustawy o efektywności energetycznej?

Najważniejszym założeniem Ustawy o efektywności energetycznej (nowelizacja przyjęta przez Sejm 20.05.2016) jest wprowadzenie obowiązkowych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej…

21.03.2017

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. III)

W drugiej części artykułu omówiono podstawowe warunki, jakie muszą zostać spełnione w firmie dla skutecznego zarządzania zapasami. Zwrócono uwagę na…

Zobacz więcej

Jak skutecznie wdrożyć panel menedżera?

W naszej praktyce biznesowej obserwujemy wzrost zapotrzebowania menedżerów na szybki dostęp do informacji ukierunkowanej na wsparcie konkretnej decyzji zarządczej. Rośnie…

22.02.2017

Zobacz więcej

Inspektor Ochrony Danych – czy będzie to nowa rola?

W grudniu 2016 roku Grupa Robocza art. 29, opublikowała swoje wytyczne do unijnego rozporządzenia GDPR (RODO). Jednym z tematów wytycznych…

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.