Aktualności

„Nadmiarowe dane” – czyli jak zjeść tę żabę?

13.03.2018

W RODO znacznie szerzej niż w dotychczasowej praktyce zostały zdefiniowane dane osobowe – są to zgodnie z art. 4 ust. 1 RODO: informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

Niektóre dane staną się więc od końca maja „danymi nadmiarowymi”, a organizacja będzie musiała się ich pozbyć (np. skasować je). Dotyczy to przykładowo:

  • Dany osobowych, na których przetwarzanie firma nie ma zgód;
  • Danych osobowych, które nie spełniają zasady adekwatności (zakres przetwarzanych danych osobowych powinien być niezbędny i możliwie ograniczony ze względu na cel, w jakim się to odbywa);
  • Nowych kategorii danych osobowych wprowadzanych przez RODO (np. numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub zbiór kilku czynników jednoznacznie identyfikujących tożsamość);
  • Danych osobowych, dla których właściciele cofnęli zgody na przetwarzanie lub ograniczyli ich zakres;
  • Danych, które samoistnie nie stanowią danych osobowych, ale w powiązaniu z innymi danymi (np. ogólnie dostępnymi) pozwalają na powiązanie z konkretną osobą fizyczną.

Kwestia danych nadmiarowych jest jednym ze słabiej zaadresowanych problemów u klientów – nawet w dużych organizacjach istnieje zagrożenie wykasowaniem wartościowych biznesowo danych, służących przykładowo do planowania działań marketingowych. Taki problem może być szczególnie dotkliwy dla firm z branży e-commerce, czy też szeroko pojętych usług finansowych.

Utrzymanie maksimum dozwolonej prawem zawartości informacyjnej jest możliwe. Rozwiązaniem są tutaj meta-modele danych oraz przetworzenie danych źródłowych oraz poprzez zastosowanie środków takich jak:

  • Anonimizacja (w tym randomizacja lub uogólnienie danych – np. agregacja);
  • Pseudonimizacja;
  • Tworzenie modeli reprezentatywnych do modelowania zachowania klientów na bazie osób, dla których uzyskano zgody na przetwarzanie danych (w niezbędnym dla celu analiz zakresie);
  • Tworzenie modeli uniwersalnych, które pozwolą na analizowanie zachowania klientów na bazie dotychczasowego oraz docelowego zbioru danych osobowych.

Celem powyższych działań jest zachowanie, a nawet zwiększenie wartości informacyjnej obecnych danych, np. potrzeby istniejących i przyszłych modeli analitycznych. W szczególności dotyczy to „danych nadmiarowych”, których przetwarzanie po wejściu RODO będzie się wiązało z dużym ryzykiem.

 

Autor Grzegorz Bernatek

Praktyczne aspekty projektowania układów funkcjonalnych w centrach dystrybucji

Zapraszamy na webinar: Praktyczne aspekty projektowania układów funkcjonalnych w centrach dystrybucji  Termin: 04.12.2020 r. godz. 10:00 Rejestracja >>> Zarejestruj się…

10.11.2020

Zobacz więcej

Webinar: Monitoring i bezpieczeństwo pracownika podczas pracy zdalnej

Serdecznie zapraszamy na webinar dotyczący monitoringu i bezpieczeństwa pracownika podczas pracy zdalnej. Przed nami kolejne etapy zamrażania gospodarki, dzienne liczby…

03.11.2020

Zobacz więcej

Webinar: Odporność biznesu na wydarzenia krytyczne

Ciągłość działania stała się bardzo istotnym zagadnieniem w obliczu pandemii COVID-19.  Nie ma branży, która nie odczułaby skutków zachwiania standardowej…

01.09.2020

Zobacz więcej

Cykl webinarów – zarządzanie obszarami ryzyka w łańcuchu dostaw

Serdecznie zapraszamy na cykl webinarów poświęcony zarządzaniu łańcuchem dostaw w organizacji. Podczas cyklu spotkań odpowiemy m.in. na pytania, jak utrzymać ciągłość…

27.08.2020

Zobacz więcej

Webinar: RODO 2020 – najważniejsze zmiany w działaniach dla branży FMCG

Serdecznie zapraszamy na webinar, w trakcie którego nasi eksperci przedstawią aktualne interpretacje przepisów prawa oraz najnowsze zmiany dot. RODO w…

31.07.2020

Zobacz więcej

Dobre praktyki przy tworzeniu bezpiecznego łańcucha dostaw

Łańcuch dostaw obecnie można zdefiniować jako „łańcuch wyzwań” związanych z rosnącymi kosztami, niedoborem kapitału ludzkiego, presją na skracanie czasów dostaw,…

30.07.2020

Zobacz więcej

Cykl webinarów: Jak zaoszczędzić na zakupie i zużyciu energii elektrycznej i gazu w przedsiębiorstwie

Serdecznie zapraszamy na webinar poświęcony obszarowi energii elektrycznej i gazu. Podczas spotkania postaramy się przedstawić Państwu gotowe koncepcje i rozwiązania…

16.06.2020

Zobacz więcej

Telecom Briefing – 26.06.2020 r.

Szanowni Państwo, zapraszamy na kolejny Telecom Briefing, który odbędzie się 26 czerwca 2020 r. (piątek) o godz. 11:00-12:00 na platformie ClickMeeting. Podczas spotkania…

08.06.2020

Zobacz więcej

Webinar: Jak zaoszczędzić na zakupie i zużyciu energii elektrycznej i gazu ziemnego?

Polski rynek energii elektrycznej ulega dynamicznym zmianom, a każdy wzrost lub spadek mocy zainstalowanej w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym może istotnie…

20.05.2020

Zobacz więcej

Rynek data center w Polsce – czy COVID-19 będzie impulsem do przyspieszenia rozwoju?

Podaż powierzchni data center na polskim rynku osiągnęła na koniec 2019 r. poziom 94 tys. m2 co oznacza, że drugi…

12.05.2020

Zobacz więcej

Relacja ze śniadania: Cybersecurity

Dnia 27 listopada 2019 r. mieliśmy przyjemność poprowadzić spotkanie poświęcone zagadnieniom z zakresu cyberbezpieczeństwa. Spotkanie miało formę śniadania biznesowego podczas,…

27.11.2019

Zobacz więcej

Szkolenie: Magazynowanie energii elektrycznej w obliczu obecnych wyzwań rynku energii elektrycznej

Serdecznie zapraszamy na dwudniowe szkolenie dot. magazynowania energii elektrycznej w obliczu obecnych wyzwań rynku energii.  Celem naszych warsztatów jest przede…

22.11.2019

Zobacz więcej

Cybersecurity– śniadanie biznesowe 27.11.2019 r.

Szanowni Państwo, w imieniu naszym oraz Nask S.A. mamy przyjemność zaprosić na spotkanie poświęcone zagadnieniom dotyczącym cyberbezpieczeństwa. Podczas spotkania poznacie…

20.11.2019

Zobacz więcej

Oferta pracy: Analityk oprogramowania MS SharePoint

Obecnie poszukujemy kandydata na stanowisko: Analityk oprogramowania MS SharePoint.   Do głównych zadań osoby zatrudnionej należeć będzie: Analiza, projektowanie i…

04.10.2019

Zobacz więcej

Szkolenie: zakup energii i gazu – obecne wyzwania

Zapraszamy na nadchodzące szkolenie: zakup energii i gazu– obecne wyzwania, które odbędzie się już 29 października 2019 r. Szkolenie skierowane jest…

Zobacz więcej

Wystąpienie podczas konferencji: DATA CENTER

Już 02.10.2019 r. zapraszamy na konferencję Data Center, organizowaną przez KSI. Podczas spotkania reprezentował nas będzie Emil Konarzewski, Partner &…

24.09.2019

Zobacz więcej

Kolejna edycja szkolenia: Zakup energii – obecne wyzwania już 29.10.2019 r.

Serdecznie zapraszamy na kolejną edycję szkolenia:  Zakup energii – obecne wyzwania. Jeśli zastanawiasz się co dla organizacji oznaczają ostatnie zmiany legislacyjne…

19.09.2019

Zobacz więcej

Opracowanie strategii rozwoju elektromobilności dla Gminy Łomianki

Niezmiernie miło nam poinformować, że podpisaliśmy umowę na kompleksowe opracowanie strategii rozwoju elektromobilności dla Gminy Łomianki. Program ten daje możliwość…

11.09.2019

Zobacz więcej

Najnowsza edycja raportu: „Rynek dostawców usług przetwarzania w chmurze”

Niniejszy raport stanowi analizę dostawców usług cloud świadczonych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem usług Infrastracture as a Service (IaaS). Opracowanie…

28.08.2019

Zobacz więcej

Łańcuch dostaw w praktyce

W ciągu ostatnich dziesięciu lat przeprowadzono wiele projektów dotyczących współpracy w ramach łańcucha dostaw. Takie działanie miało na celu przeanalizowanie,…

26.08.2019

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.