Aktualności

„Nadmiarowe dane” – czyli jak zjeść tę żabę?

13.03.2018

W RODO znacznie szerzej niż w dotychczasowej praktyce zostały zdefiniowane dane osobowe – są to zgodnie z art. 4 ust. 1 RODO: informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

Niektóre dane staną się więc od końca maja „danymi nadmiarowymi”, a organizacja będzie musiała się ich pozbyć (np. skasować je). Dotyczy to przykładowo:

  • Dany osobowych, na których przetwarzanie firma nie ma zgód;
  • Danych osobowych, które nie spełniają zasady adekwatności (zakres przetwarzanych danych osobowych powinien być niezbędny i możliwie ograniczony ze względu na cel, w jakim się to odbywa);
  • Nowych kategorii danych osobowych wprowadzanych przez RODO (np. numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub zbiór kilku czynników jednoznacznie identyfikujących tożsamość);
  • Danych osobowych, dla których właściciele cofnęli zgody na przetwarzanie lub ograniczyli ich zakres;
  • Danych, które samoistnie nie stanowią danych osobowych, ale w powiązaniu z innymi danymi (np. ogólnie dostępnymi) pozwalają na powiązanie z konkretną osobą fizyczną.

Kwestia danych nadmiarowych jest jednym ze słabiej zaadresowanych problemów u klientów – nawet w dużych organizacjach istnieje zagrożenie wykasowaniem wartościowych biznesowo danych, służących przykładowo do planowania działań marketingowych. Taki problem może być szczególnie dotkliwy dla firm z branży e-commerce, czy też szeroko pojętych usług finansowych.

Utrzymanie maksimum dozwolonej prawem zawartości informacyjnej jest możliwe. Rozwiązaniem są tutaj meta-modele danych oraz przetworzenie danych źródłowych oraz poprzez zastosowanie środków takich jak:

  • Anonimizacja (w tym randomizacja lub uogólnienie danych – np. agregacja);
  • Pseudonimizacja;
  • Tworzenie modeli reprezentatywnych do modelowania zachowania klientów na bazie osób, dla których uzyskano zgody na przetwarzanie danych (w niezbędnym dla celu analiz zakresie);
  • Tworzenie modeli uniwersalnych, które pozwolą na analizowanie zachowania klientów na bazie dotychczasowego oraz docelowego zbioru danych osobowych.

Celem powyższych działań jest zachowanie, a nawet zwiększenie wartości informacyjnej obecnych danych, np. potrzeby istniejących i przyszłych modeli analitycznych. W szczególności dotyczy to „danych nadmiarowych”, których przetwarzanie po wejściu RODO będzie się wiązało z dużym ryzykiem.

 

Autor Grzegorz Bernatek

Szkolenie: Zakup energii – obecne wyzwania

Serdecznie zapraszamy Państwa na nasze szkolenie: Zakup energii – obecne wyzwania. Szkolenie skierowane jest do organizacji, które stoją przed wyzwaniem…

23.11.2018

Zobacz więcej

Akademia Inwestycji Szerokopasmowych – zapraszamy na pierwsze szkolenia!

Zapraszamy wszystkich chętnych do udziału w Akademii Inwestycji Szerokopasmowych. Inauguracja kolejnego cyklu bezpłatnych szkoleń odbędzie się w dniach 19-21 listopada…

15.11.2018

Zobacz więcej

Dyrektywa NIS – śniadanie biznesowe

Serdecznie zapraszamy Państwa na spotkanie, podczas którego w sposób praktyczny przybliżymy kwestię realizacji nowych obowiązków wynikających z ustawy o cyberbezpieczenstwie…

24.10.2018

Zobacz więcej

Międzynarodowa Konferencja i Wystawa PIKE

W ramach 45. edycji Międzynarodowej Konferencji i Wystawy PIKE w Łodzi odbył się  panel dyskusyjny pt. „Współpraca na rzecz inwestycji…

09.10.2018

Zobacz więcej

TRANSFORMACJA CYFROWA A RYNEK DATACENTER W POLSCE

Już 18.04.2018 firma Audytel oraz kancelaria CMS podzielą się informacjami zawartymi w najnowszym raporcie Audytel „Rynek Usług Datacenter w Polsce”…

10.04.2018

Zobacz więcej

Rynek komunikacji elektronicznej kilka lat w trendzie bocznym

Urszula Zielińska z Rzeczpospolitej podsumowuje Telecom Briefing: „Po roku przerwy doradcza firma ponownie zaprezentowała prognozy dla branży TMT (telekomunikacja, media…

04.04.2018

Zobacz więcej

Kto rzuci koło ratunkowe Multimediom?

Marek Jaślan z Telko.in powołuje się na prognozy Audytel S.A.: „Audytel, ogłaszając w tym tygodniu swoją prognozę dla polskiego rynku…

Zobacz więcej

Jakie data center?

Własna serwerownia czy zewnętrzne data center – to częste pytanie, które zadają sobie firmy. I często odpowiadają sobie na nie,…

20.03.2018

Zobacz więcej

„Nadmiarowe dane” – czyli jak zjeść tę żabę?

W RODO znacznie szerzej niż w dotychczasowej praktyce zostały zdefiniowane dane osobowe – są to zgodnie z art. 4 ust….

13.03.2018

Zobacz więcej

Audytel zaprasza na Telecom Briefing

Internet rzeczy, hyperscale cloud computing, sztuczna inteligencja i uczenie się maszyn, booty, blockchain, wirtualna rzeczywistość, cyberbezpieczeństwo… Czy to kolejne „buzzwords”,…

12.03.2018

Zobacz więcej

Raport z audytów energetycznych transportu

Od lutego do września 2017 Audytel S.A. przeprowadził audyty energetyczne transportu w 36 firmach o różnych profilach działalności. Celem audytów…

06.12.2017

Zobacz więcej

Konferencja „Wpływ nowego unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) na działalność przedsiębiorców z branży spożywczej”

Konferencja „Wpływ nowego unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) na działalność przedsiębiorców z branży spożywczej” została zorganizowana 29 listopada…

01.12.2017

Zobacz więcej

Piszą o nas… – Konferencja Redukcji budowy sieci szerokopasmowych

Czy ubiegłoroczna nowelizacja Megaustawy wpływa na obniżenie kosztów budowy sieci szerokopasmowych? Dlaczego infrastruktura telekomunikacyjna jest tak ważna dla rozwoju społeczno-gospodarczego…

30.10.2017

Zobacz więcej

Dziękujemy za udział w Konferencji „Redukcja kosztów budowy sieci szerokopasmowych”

14. września 2017 r. odbyła się Konferencja „Redukcja kosztów budowy sieci szerokopasmowych”. Była ona jedną z części cyklu edukacyjnego projektu…

20.09.2017

Zobacz więcej

Raport „Rynek usług data center w Polsce” – edycja 2017 już dostępna!

Raport zawiera charakterystykę dostawców usług, parametrów technicznych obiektów i cen wraz z prognozą ich zmian.

02.08.2017

Zobacz więcej

Konferencja Redukcja kosztów budowy sieci szerokopasmowych

Konferencja wpisuje się w cykl edukacyjny projektu Akademii Inwestycji Szerokopasmowych, dotyczącego tematyki związanej z redukcją kosztów budowy sieci szerokopasmowych, realizowanego…

13.07.2017

Zobacz więcej

Wydarzenie „Wymagania RODO okiem IT i ABI-ego”

Od maja 2018 zacznie obowiązywać nowe Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Będą mu podlegać wszystkie podmioty na terenie Unii Europejskiej,…

06.07.2017

Zobacz więcej

Audytel wśród Gepardów Biznesu

Spośród 40 tysięcy polskich przedsiębiorstw, których wyniki finansowe zbadał Instytutu Europejskiego Biznesu w maju 2017 r.,  tytuł Gepard Biznesu 2016…

17.05.2017

Zobacz więcej

Nowy skład Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji

30.03 odbyło się  XXVII Zwyczajne Zgromadzenie Członków Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, zwołane Uchwałą Rady Nr 325/17 z dnia 10…

13.04.2017

Zobacz więcej

Audytel Diamentem Forbesa

Diamenty Forbesa to ranking firm najszybciej zwiększających swoją wartość na rynku. Audytel S.A. został uhonorowany drugim miejscem w kategorii małych…

14.03.2017

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.