Masowa personalizacja cen dostaw kurierskich w e-commerce

Wyślij link znajomemu

Logistyka – komentarz Audytela na temat sytuacji na rynku (kwiecień 2013)

Z najnowszych badań Audytela w zakresie cen usług kurierskich w handlu elektronicznym wynika, że poziom cen dla podstawowych usług na terenie Polski jest mocno zróżnicowany i waha się od 3 zł do nawet 19 zł. Głównym kryterium wpływającym na cenę dostawy jest wartość aktualnie zrealizowanego zakupu oraz opcjonalnie wolumen poprzednich zamówień. Uzależnienie ceny dostawy od wartości zakupu jest podstawową odmiennością w odniesieniu do „tradycyjnych” usług kurierskich w sektorze B2B, gdzie cenę usługi determinuje wolumen wysyłanych paczek, ich waga oraz gabaryty. Kolejną specyfiką e-commerce jest możliwość bezpłatnej dostawy, z której klient może skorzystać, jeśli wartość zakupów przekroczy kwotę od 100 zł do nawet 750 zł – w zależności od rodzaju asortymentu i branży sklepu internetowego.

Inne czynniki, które wpływają na poziom cen dostawy, to także: sposób odbioru przesyłki od przewoźnika, preferowana szybkość realizacji dostawy, gabaryty i waga zakupionego produktu oraz forma płatności za produkt. Wymienione parametry identycznie kształtują cenę usługi również w sektorze B2B.

Audytel poddał badaniu m.in. księgarnie internetowe, sklepy z produktami elektronicznymi, apteki internetowe, sklepy odzieżowe oraz sklepy wielobranżowe. Podstawowym żródłem informacji o cenach dostaw były cenniki prezentowane na stronach internetowych oraz dane ze zrealizowanych projektów firmy Audytel.

Poszerza się wachlarz sposobów dostawy. Klient może zamówić transport za pomocą firmy kurierskiej (czas dostawy waha się wtedy od 24 do 48 godzin od momentu wysłania zamówienia) oraz Poczty Polskiej (czas dostawy 2-3 dni robocze od momentu wysłania zamówienia). Przyspieszenia terminu dostawy wiąże się oczywiście z dodatkową opłatą.

Klient może również odebrać zakup samodzielnie, we wskazanym komercyjnym punkcie odbioru (czas dostawy do punktu wynosi około 2 dni robocze od momentu wysłania zamówienia) lub w automacie przeznaczonym do samodzielnego odbioru paczek (czas dostawy wynosi około 1 dzień roboczy od momentu wysłania zamówienia).

Na koszt dostawy wpływa również sposób płatności za produkt. Wybierając opcję płatności za towar przy odbiorze należy się liczyć się ze wzrostem kosztu dostawy produktu o około 3-4 zł w stosunku do płatności za towar przelewem lub kartą kredytową.

Dodatkowym wnioskiem z badania jest marketingowy aspekt dostawy towaru kupionego drogą elektoniczną. Sklepy internetowe coraz częściej organizują promocyjne akcje „darmowej dostawy” przy zakupie w określonych godzinach lub za symboliczną złotówkę, niezależnie od wartości zakupu.

Masowa personalizacja zakupów internetowych wpływa również na dopasowywanie usług dostawy pod konkretne zapotrzebowanie klienta oraz w konsekwencji stawek za dostawę produktów. Jest to jedna z przyczyn, dla której sektor e-commerce jest silnym katalizatorem dla rozwoju usług logistycznych.