Strefa wiedzy

Konsolidacja na polskim rynku telekomunikacyjnym – jak wpłynie na rynek?

16.09.2016

Na polskim rynku telekomunikacyjnym roczne przychody każdego z czterech największych operatorów (Cyfrowy Polsat, Orange, P4 i T-Mobile) przekraczają 5 mld. Ich udział w rynku sumuje się do 73%. Gdy doliczymy do tego jeszcze Netię i UPC, z przychodami w granicach 1,5 mld zł, mamy 80% rynku. Pozostałe 20% stanowi łącznie kilkaset podmiotów, w którym największy udział mają lokalni ISP. Co ciekawe, sytuacja taka utrzymuje się bez zmian od ponad 2 lat – w 2013 r. nastąpiły największe w ostatnich latach konsolidacje: Cyfrowego Polsatu z Polkomtelem oraz T-Mobile z GTS.

beztytulu

Szczególnie w segmencie telewizji kablowych można oczekiwać dalszych działań konsolidacyjnych, gdyż jest to segment bardzo rozproszony – pierwsza dziesiątka operatorów ma ok. ¾ liczby abonentów. Przyrosty liczby użytkowników z podstawowej działalności (dostarczaniu programów TV) zatrzymały się w 2009 r., a następnie liczba abonentów zaczęła powoli spada z powodu konkurencji na rynku – dlatego operatorzy muszą szukać nowych źródeł przychodów i sposobów na dalszy rozwój. Konsolidacja daje szanse na zmniejszenie relacji kosztów stałych do całkowitych przychodów, co w konsekwencji pozwala zachować konkurencyjność na rynku coraz bardziej zagrożonym substytucyjnymi usługami mobilnego dostępu do internetu, satelitarnych platform cyfrowych, dostawców OTT (płatnych i „bezpłatnych”) oraz naziemnej telewizji cyfrowej.

W grupie największych graczy przedmiotem lub podmiotem działań konsolidacyjnych może być P4. Operator ten świetnie sobie radzi mimo braku możliwości pakietyzowania usług stacjonarnych. Nie wiadomo, czy w dłuższym horyzoncie czasowym taki stan uda mu się utrzymać.

Po raz kolejny odżyły spekulacje o Exatelu, który miałby konsolidować i zarządzać zasoby administracji państwowej i samorządowej, w tym Regionalne Sieci Szerokopasmowe. Ewentualne działania tego typu będą miały jednakże nieznaczny wpływ na sytuację konsumentów.

Konsolidacji w realiach polskiego rynku telekomunikacyjnego nie da się powstrzymać. Spadające przychody z usług detalicznych sprawiają, że jedynie oszczędności kosztów i synergie powstające w wyniku zwiększającej się „masy” obsługiwanych usług pozwolą na skuteczne konkurowanie na rynku. Dla klientów oznacza często zmianę logo i możliwość zakupu dodatkowych produktów. Natychmiastowego spadku cen raczej nie, ale w dłuższym horyzoncie czasu zabezpieczy to przed ich wzrostem.

Autor: Grzegorz Bernatek

Opłacalność taryf no-limit

Coraz większa popularność taryf ryczałtowych typu „no-limit” na rynku detalicznym sprawia, że również firmy oraz instytucje sektora publicznego decydują się…

25.09.2017

Zobacz więcej

Spadki sprzedaży usług telekomunikacyjnych w sektorze administracji publicznej i samorządowej

W 2016 r. jednostki objęte ustawą Prawo zamówień publicznych[1] (dalej „Pzp”) zaraportowały w serwisach BZP[2] i TED[3] zawarcie umów o łącznej…

Zobacz więcej

Rynek data center – podsumowanie 2016 r. i prognozy na najbliższe 5 lat

Wydarzenia na polskim rynku datacenter w 2016 r. potwierdziły wiarę dostawców w dobre perspektywy rynkowe w nadchodzących latach. W infrastrukturę…

17.08.2017

Zobacz więcej

Zbieranie danych do audytu energetycznego

Rozpoczęcie prac audytowych wymaga umiejętnego zebrania danych, które będziemy poddawać analizie. Ustawa o efektywności energetycznej opisuje w sposób ogólny to,…

17.05.2017

Zobacz więcej

Formy poprawy efektywności energetycznej wspierane przez Państwo

Podjęcie działań na rzecz wzrostu efektywności energetycznej wymaga podjęcia wysiłku i często znaczących nakładów finansowych. Celem zwiększenia motywacji do realizacji…

13.04.2017

Zobacz więcej

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych – przegląd opublikowanego projektu

Już niewiele ponad rok dzieli nas od rozpoczęcia stosowania przepisów Ogólnego Rozporządzenia UE o Ochronie Danych Osobowych, w skrócie zwanego…

Zobacz więcej

Jak spełnić wymogi Ustawy o efektywności energetycznej?

Najważniejszym założeniem Ustawy o efektywności energetycznej (nowelizacja przyjęta przez Sejm 20.05.2016) jest wprowadzenie obowiązkowych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej…

21.03.2017

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. III)

W drugiej części artykułu omówiono podstawowe warunki, jakie muszą zostać spełnione w firmie dla skutecznego zarządzania zapasami. Zwrócono uwagę na…

Zobacz więcej

Jak skutecznie wdrożyć panel menedżera?

W naszej praktyce biznesowej obserwujemy wzrost zapotrzebowania menedżerów na szybki dostęp do informacji ukierunkowanej na wsparcie konkretnej decyzji zarządczej. Rośnie…

22.02.2017

Zobacz więcej

Inspektor Ochrony Danych – czy będzie to nowa rola?

W grudniu 2016 roku Grupa Robocza art. 29, opublikowała swoje wytyczne do unijnego rozporządzenia GDPR (RODO). Jednym z tematów wytycznych…

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.