Strefa wiedzy

Konsolidacja na polskim rynku telekomunikacyjnym – jak wpłynie na rynek?

16.09.2016

Na polskim rynku telekomunikacyjnym roczne przychody każdego z czterech największych operatorów (Cyfrowy Polsat, Orange, P4 i T-Mobile) przekraczają 5 mld. Ich udział w rynku sumuje się do 73%. Gdy doliczymy do tego jeszcze Netię i UPC, z przychodami w granicach 1,5 mld zł, mamy 80% rynku. Pozostałe 20% stanowi łącznie kilkaset podmiotów, w którym największy udział mają lokalni ISP. Co ciekawe, sytuacja taka utrzymuje się bez zmian od ponad 2 lat – w 2013 r. nastąpiły największe w ostatnich latach konsolidacje: Cyfrowego Polsatu z Polkomtelem oraz T-Mobile z GTS.

beztytulu

Szczególnie w segmencie telewizji kablowych można oczekiwać dalszych działań konsolidacyjnych, gdyż jest to segment bardzo rozproszony – pierwsza dziesiątka operatorów ma ok. ¾ liczby abonentów. Przyrosty liczby użytkowników z podstawowej działalności (dostarczaniu programów TV) zatrzymały się w 2009 r., a następnie liczba abonentów zaczęła powoli spada z powodu konkurencji na rynku – dlatego operatorzy muszą szukać nowych źródeł przychodów i sposobów na dalszy rozwój. Konsolidacja daje szanse na zmniejszenie relacji kosztów stałych do całkowitych przychodów, co w konsekwencji pozwala zachować konkurencyjność na rynku coraz bardziej zagrożonym substytucyjnymi usługami mobilnego dostępu do internetu, satelitarnych platform cyfrowych, dostawców OTT (płatnych i „bezpłatnych”) oraz naziemnej telewizji cyfrowej.

W grupie największych graczy przedmiotem lub podmiotem działań konsolidacyjnych może być P4. Operator ten świetnie sobie radzi mimo braku możliwości pakietyzowania usług stacjonarnych. Nie wiadomo, czy w dłuższym horyzoncie czasowym taki stan uda mu się utrzymać.

Po raz kolejny odżyły spekulacje o Exatelu, który miałby konsolidować i zarządzać zasoby administracji państwowej i samorządowej, w tym Regionalne Sieci Szerokopasmowe. Ewentualne działania tego typu będą miały jednakże nieznaczny wpływ na sytuację konsumentów.

Konsolidacji w realiach polskiego rynku telekomunikacyjnego nie da się powstrzymać. Spadające przychody z usług detalicznych sprawiają, że jedynie oszczędności kosztów i synergie powstające w wyniku zwiększającej się „masy” obsługiwanych usług pozwolą na skuteczne konkurowanie na rynku. Dla klientów oznacza często zmianę logo i możliwość zakupu dodatkowych produktów. Natychmiastowego spadku cen raczej nie, ale w dłuższym horyzoncie czasu zabezpieczy to przed ich wzrostem.

Autor: Grzegorz Bernatek

Informacje o usługach Audytel S.A.

Bądź na bieżąco i wyraź zgodę na otrzymywanie informacji o naszych aktualnych działaniach.   Co zyskasz, jeśli zapiszesz się do…

10.09.2020

Zobacz więcej

Rynek data center w Polsce – czy COVID-19 będzie impulsem do przyspieszenia rozwoju?

Podaż powierzchni data center na polskim rynku osiągnęła na koniec 2019 r. poziom 94 tys. m2 co oznacza, że drugi…

12.05.2020

Zobacz więcej

Dobre praktyki przy tworzeniu bezpiecznego łańcucha dostaw zgodnie z ISO 28000:2007

Łańcuch dostaw obecnie można zdefiniować jako „łańcuch wyzwań” związanych z rosnącymi kosztami, niedoborem kapitału ludzkiego, presją na skracanie czasów dostaw,…

15.01.2020

Zobacz więcej

Łańcuch dostaw w praktyce

W ciągu ostatnich dziesięciu lat przeprowadzono wiele projektów dotyczących współpracy w ramach łańcucha dostaw. Takie działanie miało na celu przeanalizowanie,…

26.08.2019

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.