Strefa wiedzy

Kibicujmy euro (i złotówce)

31.05.2012

Komentarz Audytela na temat sytuacji na rynku telekomunikacyjnym – maj 2012.

Europejscy bankierzy (a tak naprawdę to konsumenci, przedsiębiorcy i przyszli emeryci) zastanawiają się gdzie znaleźć ponad bilion euro na koszty ewentualnego wyjścia Grecji ze strefy euro. Wobec takiej perspektywy wiadomość, że wszyscy mniej zapłacimy za roaming, umknęła uwadze użytkowników telefonii komórkowej. Nie przewijała się też paskach telewizyjnych serwisów. Niby racja – w końcu wartość całego rynku łączności mobilnej w UE (ok. 170 mld euro) jest prawie rząd wielkości mniejsza, niż kwota, którą straszą pesymiści.

Zatwierdzenia przez Parlament Europejski wniosku o nowe rozporządzenie roamingowe też nie warto traktować w kategoriach sensacji: 30 czerwca br. przestaje obowiązywać regulacja eurotaryf z 2007 r. i niemal pewne, że 1 lipca br. wejdzie w życie nowa. W tym miejscu sięgnijmy do selektywnej pamięci najstarszych górali, którzy może nie pamiętają pogody z zeszłego roku, ale pamiętają wyniki analiz roamingu z lat 1998-2000. Stwierdzono w nich, że wprowadzone w latach 1998/1999 przez GSM Association reguły kontraktowe (STIRA) oraz roamingowe taryfy hurtowe (IOT) oderwały ceny od kosztów i zlikwidowały wszelką konkurencyjność. Ceny poszybowały w górę, w niektórych przypadkach zatrzymując się dopiero na poziomie kilkaset (!) razy wyższym od krajowych, choć w poprzednim systemie (nomen omen – zwanym Normal Network Tariffs) bazowały na schemacie cena krajowa + maks. 15%. Wzrost cen w modelu STIRA/IOT zatrzymał się chyba dlatego, że operatorom udało się odstraszyć od szerszego korzystania z usług roamingowych niemal wszystkich poza prezesami banków i nieuważnymi członkami rodzin ministrów niektórych rządów. „Szok wysokiego rachunku” przeżył każdy z nas – wystarczyło zapomnieć o odpowiednim skonfigurowaniu przed wyjazdem poczty głosowej, nie mówiąc o takich wynalazkach, jak automatyczna aktualizacja oprogramowania smartfonów. Choć w Brukseli zaczęto mówić nawet o naruszeniu artykułów unijnego Traktatu dotyczących zachowań antykonkurencyjnych oraz wykorzystywania pozycji dominującej, Komisja Europejska długo zastanawiała się nad eleganckimi regulacjami, nawołując operatorów do samoregulacji. Jednak łagodna perswazja nie skutkowała i KE zdecydowała się na ostrą interwencję: rozporządzenie działające natychmiast i w całej Unii, nie wymagające żadnej krajowej implementacji. Wprowadzono pułapy cen hurtowych i detalicznych dla głosu, ale spod regulacyjnego bata, pomimo prób naszego UKE i irlandzkiego ComRegu, uciekły SMSy i dostęp do Internetu.

W przyjętym właśnie przez Parlament Europejski projekcie rozporządzenia jest sporo nowości – przede wszystkim pułap cen detalicznych mobilnego dostępu do Internetu i transmisji danych (SMS-y uregulowano w 2009 r.). Obecnie obowiązywał on tylko w hurcie (50 eurocentów za 1 MB), ale jakoś nie widać było korelacji między cenami hurtowymi a detalicznymi. W detalu działała bowiem reguła „hulaj dusza, piekła nie ma”. Użytkownikom trudno było zrozumieć, dlaczego 20 km od granicy z krajem ojczystym (jak ktoś był nieostrożny, to także po tej ojczystej stronie granicy), wewnątrz grupy paneuropejskiego operatora, w bezcłowej Unii wewnątrzwspólnotowe usługi dostępu do Internetu mają być kilkadziesiąt razy droższe, niż w kraju. Nie mieściło się to w głowie ani orędownikom społecznej odpowiedzialności biznesu, ani tym, którzy usiłują się posługiwać w życiu i w biznesie po prostu zdrowym rozsądkiem. Ten rozziew między zdrowym rozsądkiem a chęcią zysku wyczuwali ostatnio już także operatorzy, oferujący zryczałtowane pakiety internetowe i głosowe.

W projekcie nowego rozporządzenia zawarto harmonogram zgniatania pułapów cenowych detalu i hurtu kolejno 1 lipca 2012, 2013 i 2014 r. do poziomu 20 eurocentów za megabajta danych, 20/5 eurocentów za minutę głosu wychodzącego/odbieranego oraz 6 eurocentów za SMSa (ceny detaliczne). Jest też obowiązek umożliwienia zakupu usług roamingowych u dostawców alternatywnych, oczywiście z zachowaniem swojego numeru i z bezpłatną zmianą dostawcy na czas roamingu, a także oddzielnego dokupowania roamingowej transmisji danych.

Co dalej? Parlament Europejski przypomniał, że deklarowanym celem Europejskiej Agendy Cyfrowej i projektowanej regulacji jest zrównanie w 2015 r. cen krajowych i roamingowych. Jeśli Unia Europejska ma przeżyć (choć słychać kasandryczne głosy), to rzeczywiście musi być wspólnym rynkiem usług – co zresztą na razie daleko gorzej wygląda w innych dziedzinach gospodarki, niż w komunikacji elektronicznej.

Patrząc na proponowane pułapy cenowe trzymajmy więc kciuki za kurs złotówki – ale nie zaszkodzi też kibicować utrzymaniu się Grecji na nogach (i w strefie euro), bo to wyjdzie taniej nie tylko prezesom banków i operatorom, ale także nam wszystkim.

Opłacalność taryf no-limit

Coraz większa popularność taryf ryczałtowych typu „no-limit” na rynku detalicznym sprawia, że również firmy oraz instytucje sektora publicznego decydują się…

25.09.2017

Zobacz więcej

Spadki sprzedaży usług telekomunikacyjnych w sektorze administracji publicznej i samorządowej

W 2016 r. jednostki objęte ustawą Prawo zamówień publicznych[1] (dalej „Pzp”) zaraportowały w serwisach BZP[2] i TED[3] zawarcie umów o łącznej…

Zobacz więcej

Rynek data center – podsumowanie 2016 r. i prognozy na najbliższe 5 lat

Wydarzenia na polskim rynku datacenter w 2016 r. potwierdziły wiarę dostawców w dobre perspektywy rynkowe w nadchodzących latach. W infrastrukturę…

17.08.2017

Zobacz więcej

Zbieranie danych do audytu energetycznego

Rozpoczęcie prac audytowych wymaga umiejętnego zebrania danych, które będziemy poddawać analizie. Ustawa o efektywności energetycznej opisuje w sposób ogólny to,…

17.05.2017

Zobacz więcej

Formy poprawy efektywności energetycznej wspierane przez Państwo

Podjęcie działań na rzecz wzrostu efektywności energetycznej wymaga podjęcia wysiłku i często znaczących nakładów finansowych. Celem zwiększenia motywacji do realizacji…

13.04.2017

Zobacz więcej

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych – przegląd opublikowanego projektu

Już niewiele ponad rok dzieli nas od rozpoczęcia stosowania przepisów Ogólnego Rozporządzenia UE o Ochronie Danych Osobowych, w skrócie zwanego…

Zobacz więcej

Jak spełnić wymogi Ustawy o efektywności energetycznej?

Najważniejszym założeniem Ustawy o efektywności energetycznej (nowelizacja przyjęta przez Sejm 20.05.2016) jest wprowadzenie obowiązkowych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej…

21.03.2017

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. III)

W drugiej części artykułu omówiono podstawowe warunki, jakie muszą zostać spełnione w firmie dla skutecznego zarządzania zapasami. Zwrócono uwagę na…

Zobacz więcej

Jak skutecznie wdrożyć panel menedżera?

W naszej praktyce biznesowej obserwujemy wzrost zapotrzebowania menedżerów na szybki dostęp do informacji ukierunkowanej na wsparcie konkretnej decyzji zarządczej. Rośnie…

22.02.2017

Zobacz więcej

Inspektor Ochrony Danych – czy będzie to nowa rola?

W grudniu 2016 roku Grupa Robocza art. 29, opublikowała swoje wytyczne do unijnego rozporządzenia GDPR (RODO). Jednym z tematów wytycznych…

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. II)

W pierwszej części artykułu przedstawiono podstawowe funkcjonalności dostępnych na rynku aplikacji i programów wspomagających zarządzanie zamówieniami. Zwrócono również uwagę na…

12.12.2016

Zobacz więcej

GDPR – rozbudowany obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych administrator danych zobowiązany jest spełnić obowiązek informacyjny wobec osób,…

Zobacz więcej

Rola podmiotów w ujęciu Ustawy o efektywności energetycznej z 20 maja 2016 r.

ROLA ODBIORCY PRZEMYSŁOWEGO Odbiorcy przemysłowi zostali pośrednio zobligowani do działań na rzecz efektywności energetycznej – poprzez obowiązek oszczędności 1,5% energii…

Zobacz więcej

Dobór mocy umownej

Redukcja ponoszonych kosztów to coś, co zawsze brzmi atrakcyjnie i czym każdy będzie zainteresowany. Nie inaczej jest w przypadku oszczędzania…

15.11.2016

Zobacz więcej

GDPR – nowe wymagania dotyczące zgody na przetwarzanie danych

Nowe  Rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych (GDPR) wprowadza szereg zmian w zakresie wymagań prawnych dot. przetwarzania danych osób fizycznych…

Zobacz więcej

Najnowsze trendy na rynku usług transmisji danych

Najważniejszym trendem, który kształtował ofertę operatorów w ostatnich latach, była ewolucja w kierunku zarządzanych usług transmisji danych. Zjawisko to jest…

Zobacz więcej

Wsparcie informatyczne w zarządzaniu zamówieniami (cz.1/2)

Zarządzanie zamówieniami  jest procesem mającym istotny i bezpośredni wpływ na wynik finansowy przedsiębiorstwa. W obszarze zarządzania łańcuchem dostaw proces ten…

17.10.2016

Zobacz więcej

Testy penetracyjne – wymagania, potrzeby a rzeczywistość

Obserwowane zwiększone zapotrzebowanie na przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa informacji to nie tylko chwilowa moda związana ze wzrastającą świadomością zagrożeń w obszarze…

Zobacz więcej

RODO – nowe zasady nakładania kar na administratorów danych osobowych

25. maja 2018 roku zaczną być stosowane przepisy rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych, którego celem jest ujednolicenie przepisów prawa…

Zobacz więcej

Privacy Shield – pierwszy miesiąc funkcjonowania

1 sierpnia 2016 roku został uruchomiony program Tarcza Prywatności (eng. Privacy Shield) – umowa ramowa przyjęta pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a…

16.09.2016

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.