Strefa wiedzy

Dzień dobry, czy chciałby Pan …

31.03.2014

Bezpieczeństwo Informacji- komentarz Audytela na temat sytuacji na rynku (marzec 2014)

Do napisania niniejszego felietonu zachęciła mnie praktyka marketingowa, coraz częściej stosowana przez podmioty z różnych branż. W przeciągu ostatnich tygodni otrzymałem kilka telefonów, z nieznanych mi numerów, rozpoczynających się mniej więcej tak: „Dzień dobry Panu, dzwonię w imieniu firmy „SuperZysk”, czy jest Pan zainteresowany umówieniem się na spotkanie z doradcą w celu przedstawienia naszej oferty handlowej”. Ponieważ nigdy nie byłem klientem tych firm, nie rejestrowałem się na ich stronach internetowych ani nie wykonywałem innych czynności, które mogłyby uprawdopodobnić uzyskanie mojego numeru telefonu, zapytałem więc dzwoniących o źródło tychże danych.

Odpowiedź była za każdym razem podobna: „Nasz algorytm wygenerował losowy numer telefonu, który akurat należy do Pana, nie mamy żadnych danych osobowych Pana dotyczących, my wykonujemy jedynie usługi na zlecenie firmy  „SuperZysk”, nie jestem w stanie udzielić Panu więcej informacji”.

Zastanowiły mnie dwie rzeczy: wykorzystywanie danej osobowej, jaką niewątpliwie jest numer telefonu komórkowego, w celu reklamowym oraz źródło pozyskania moich danych. Jeżeli przyjmiemy, że faktycznie istnieje jakiś generator numerów, to przecież Ustawa wyraźnie stanowi, iż należy uzyskać zgodę na używanie tego numeru dla celów marketingowych. Co więcej, nie zostałem poinformowany w jakim celu moje dane będą wykorzystywane, czy mogę je poprawiać. Na moje wyraźne żądanie zaprzestania jakichkolwiek telefonów usłyszałem, że jest to niemożliwe, ponieważ „gdy system generuje numer, to może się zdarzyć, że wygeneruje go jeszcze raz”. Może nie powinienem się dziwić? Może funkcjonalność systemu w postaci generowania numerów stoi w hierarchii firmy wyżej niż prawo jednostki, wynikające z Ustawy?

Więcej czasu zajęło mi zastanawianie się nad opłacalnością tego modelu sprzedaży. Jeżeli jedna z firm, która swoim zasięgiem obejmuje ok. 1,9% (to nie jest błąd) miast w Polsce, wykonuje takie telefony na numery komórkowe, to prawdopodobieństwo, że dotrze akurat do osoby będącej w zasięgu jej działania, decyzyjnej, a co więcej na tyle rokującej, że warto na ślepo umawiać ją na spotkanie z doradcą, jest – delikatnie mówiąc – niskie. Pamiętajmy, że mówimy o usługach, które zwykle generują przychody na poziomie kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Czy zatem rzeczywiście mamy do czynienia z losowaniem numerów? Może firma „SuperZysk” pozyskała bazę danych któregoś ze swoich konkurentów i wykorzystuje ją w celach sprzedażowych?

Mam dla firmy „SuperZysk” inny pomysł: proszę dzwonić pod „wygenerowane” numery, a gdy rozmówca domaga się wyjaśnień podać losowe nazwisko, przekręcić numer i przeprosić za pomyłkę. Wtedy już nie naruszymy żadnych przepisów UODO.

Pytanie tylko co z wizerunkiem – bo ja z usług firmy „SuperZysk” już na pewno nie skorzystam …

 

Opłacalność taryf no-limit

Coraz większa popularność taryf ryczałtowych typu „no-limit” na rynku detalicznym sprawia, że również firmy oraz instytucje sektora publicznego decydują się…

25.09.2017

Zobacz więcej

Spadki sprzedaży usług telekomunikacyjnych w sektorze administracji publicznej i samorządowej

W 2016 r. jednostki objęte ustawą Prawo zamówień publicznych[1] (dalej „Pzp”) zaraportowały w serwisach BZP[2] i TED[3] zawarcie umów o łącznej…

Zobacz więcej

Rynek data center – podsumowanie 2016 r. i prognozy na najbliższe 5 lat

Wydarzenia na polskim rynku datacenter w 2016 r. potwierdziły wiarę dostawców w dobre perspektywy rynkowe w nadchodzących latach. W infrastrukturę…

17.08.2017

Zobacz więcej

Zbieranie danych do audytu energetycznego

Rozpoczęcie prac audytowych wymaga umiejętnego zebrania danych, które będziemy poddawać analizie. Ustawa o efektywności energetycznej opisuje w sposób ogólny to,…

17.05.2017

Zobacz więcej

Formy poprawy efektywności energetycznej wspierane przez Państwo

Podjęcie działań na rzecz wzrostu efektywności energetycznej wymaga podjęcia wysiłku i często znaczących nakładów finansowych. Celem zwiększenia motywacji do realizacji…

13.04.2017

Zobacz więcej

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych – przegląd opublikowanego projektu

Już niewiele ponad rok dzieli nas od rozpoczęcia stosowania przepisów Ogólnego Rozporządzenia UE o Ochronie Danych Osobowych, w skrócie zwanego…

Zobacz więcej

Jak spełnić wymogi Ustawy o efektywności energetycznej?

Najważniejszym założeniem Ustawy o efektywności energetycznej (nowelizacja przyjęta przez Sejm 20.05.2016) jest wprowadzenie obowiązkowych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej…

21.03.2017

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. III)

W drugiej części artykułu omówiono podstawowe warunki, jakie muszą zostać spełnione w firmie dla skutecznego zarządzania zapasami. Zwrócono uwagę na…

Zobacz więcej

Jak skutecznie wdrożyć panel menedżera?

W naszej praktyce biznesowej obserwujemy wzrost zapotrzebowania menedżerów na szybki dostęp do informacji ukierunkowanej na wsparcie konkretnej decyzji zarządczej. Rośnie…

22.02.2017

Zobacz więcej

Inspektor Ochrony Danych – czy będzie to nowa rola?

W grudniu 2016 roku Grupa Robocza art. 29, opublikowała swoje wytyczne do unijnego rozporządzenia GDPR (RODO). Jednym z tematów wytycznych…

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. II)

W pierwszej części artykułu przedstawiono podstawowe funkcjonalności dostępnych na rynku aplikacji i programów wspomagających zarządzanie zamówieniami. Zwrócono również uwagę na…

12.12.2016

Zobacz więcej

GDPR – rozbudowany obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych administrator danych zobowiązany jest spełnić obowiązek informacyjny wobec osób,…

Zobacz więcej

Rola podmiotów w ujęciu Ustawy o efektywności energetycznej z 20 maja 2016 r.

ROLA ODBIORCY PRZEMYSŁOWEGO Odbiorcy przemysłowi zostali pośrednio zobligowani do działań na rzecz efektywności energetycznej – poprzez obowiązek oszczędności 1,5% energii…

Zobacz więcej

Dobór mocy umownej

Redukcja ponoszonych kosztów to coś, co zawsze brzmi atrakcyjnie i czym każdy będzie zainteresowany. Nie inaczej jest w przypadku oszczędzania…

15.11.2016

Zobacz więcej

GDPR – nowe wymagania dotyczące zgody na przetwarzanie danych

Nowe  Rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych (GDPR) wprowadza szereg zmian w zakresie wymagań prawnych dot. przetwarzania danych osób fizycznych…

Zobacz więcej

Najnowsze trendy na rynku usług transmisji danych

Najważniejszym trendem, który kształtował ofertę operatorów w ostatnich latach, była ewolucja w kierunku zarządzanych usług transmisji danych. Zjawisko to jest…

Zobacz więcej

Wsparcie informatyczne w zarządzaniu zamówieniami (cz.1/2)

Zarządzanie zamówieniami  jest procesem mającym istotny i bezpośredni wpływ na wynik finansowy przedsiębiorstwa. W obszarze zarządzania łańcuchem dostaw proces ten…

17.10.2016

Zobacz więcej

Testy penetracyjne – wymagania, potrzeby a rzeczywistość

Obserwowane zwiększone zapotrzebowanie na przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa informacji to nie tylko chwilowa moda związana ze wzrastającą świadomością zagrożeń w obszarze…

Zobacz więcej

RODO – nowe zasady nakładania kar na administratorów danych osobowych

25. maja 2018 roku zaczną być stosowane przepisy rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych, którego celem jest ujednolicenie przepisów prawa…

Zobacz więcej

Privacy Shield – pierwszy miesiąc funkcjonowania

1 sierpnia 2016 roku został uruchomiony program Tarcza Prywatności (eng. Privacy Shield) – umowa ramowa przyjęta pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a…

16.09.2016

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.