Strefa wiedzy

Ceny doręczeń listowych pół roku po uwolnieniu rynku

26.08.2013

Logistyka – komentarz Audytela na temat sytuacji na rynku (sierpień 2013)

Minęło ponad pół roku od pełnej liberalizacji rynku pocztowego. Polska, jako jeden z jedenastu krajów Unii Europejskiej, otworzyła rynek wraz z końcem 2012 roku, wprowadzając do krajowego porządku prawnego III Dyrektywę Pocztową. Obecnie Poczta Polska SA oraz niepubliczni operatorzy pocztowi realizują usługę doręczeń (m.in. przesyłek listowych i kurierskich) w rozumieniu Ustawy z 23 listopada 2012 roku Prawo pocztowe. Liberalizacja rynku doprowadziła do realnej konkurencji cenowej między dostawcami. Równie ważne dla klientów okazują się także różnorodność i dopasowanie trybów i czasów doręczeń.

Klient biznesowy, chcący nadać list o wadze 400 g w kopercie DL do innego miasta na terenie Polski, może skorzystać z opcji wysłania go jako przesyłki listowej, korzystając z usługi Poczty Polskiej lub niepublicznych operatów pocztowych. Jeśli jest to list nierejestrowany (zwykły), nadawany w trybie ekonomicznym, to różnice pomiędzy ofertami cenowymi różnych operatorów mogą wynosić nawet około 2 zł. Deklarowany czas doręczenia wynosi od 3 do 4 dni roboczych. Możliwe jest skrócenie czasu doręczenia przesyłki listowej za dodatkową opłatą. Różnice w cenie za szybsze doręczenie listu sięgają około 0,5 zł. Termin doręczenia skraca się wtedy od 1 do 2 dni roboczych.

Usługodawcy oferują opcję zwiększenia bezpieczeństwa realizacji doręczenia poprzez rejestrację przesyłki listowej przy zachowaniu „ekonomicznego” terminu doręczenia. Usługa popularnie nazywana dotąd „przesyłką poleconą” jest oferowana zarówno przez Pocztę Polską, jak i niektórych operatorów niepublicznych. Rejestracja przesyłki oznacza przyjęcie i doręczenie za pokwitowaniem w sposób zabezpieczający przed uszkodzeniem oraz ubytkiem zawartości. Różnice w dopłatach za rejestrację przesyłki listowej wahają się nawet do 0,7 zł za jedną przesyłkę.

Ceny za przesyłki listowe, oferowane przez firmy kurierskie, nie są w stanie osiągnąć tak niskiego poziomu jak w Poczcie Polskiej i u niepublicznych operatorów pocztowych . Nadając list w „kopercie do 1 kg” jako przesyłkę kurierską, klient kupuje: bepośredni odbiór przesyłki od nadawcy, śledzenie od momentu nadania do doręczenia, doręczenie w gwarantowanym terminie, doręczenie bezpośrednio do rąk adresata (lub osoby uprawnionej) oraz uzyskanie pokwitowania odbioru w formie elektronicznej lub pisemnej. Koszt doręczenia przesyłki kurierskiej do 1 kg bez rabatów kosztuje średnio 30 zł netto. Istnieje możliwość uzyskania znacznych rabatów w zależności od miesięcznej skali nadawanych przesyłek oraz deklarowanych obrotów – rabat może sięgnąć nawet kilkadziesiąt procent. Termin doręczenia wynosi standardowo dla firm kurierskich jeden dzień roboczy od momentu nadania.

Według prognoz Audytela stawki za przesyłki listowe w warunkach rozwijającej się konkurencji będą się stopniowo obniżać. Natomiast zaprawione w długoletniej walce o klienta firmy kurierskie będą raczej koncentrować się na wzroście pewności i jakości doręczeń, niż na wyniszczającej walce cenowej.

 

Opłacalność taryf no-limit

Coraz większa popularność taryf ryczałtowych typu „no-limit” na rynku detalicznym sprawia, że również firmy oraz instytucje sektora publicznego decydują się…

25.09.2017

Zobacz więcej

Spadki sprzedaży usług telekomunikacyjnych w sektorze administracji publicznej i samorządowej

W 2016 r. jednostki objęte ustawą Prawo zamówień publicznych[1] (dalej „Pzp”) zaraportowały w serwisach BZP[2] i TED[3] zawarcie umów o łącznej…

Zobacz więcej

Rynek data center – podsumowanie 2016 r. i prognozy na najbliższe 5 lat

Wydarzenia na polskim rynku datacenter w 2016 r. potwierdziły wiarę dostawców w dobre perspektywy rynkowe w nadchodzących latach. W infrastrukturę…

17.08.2017

Zobacz więcej

Zbieranie danych do audytu energetycznego

Rozpoczęcie prac audytowych wymaga umiejętnego zebrania danych, które będziemy poddawać analizie. Ustawa o efektywności energetycznej opisuje w sposób ogólny to,…

17.05.2017

Zobacz więcej

Formy poprawy efektywności energetycznej wspierane przez Państwo

Podjęcie działań na rzecz wzrostu efektywności energetycznej wymaga podjęcia wysiłku i często znaczących nakładów finansowych. Celem zwiększenia motywacji do realizacji…

13.04.2017

Zobacz więcej

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych – przegląd opublikowanego projektu

Już niewiele ponad rok dzieli nas od rozpoczęcia stosowania przepisów Ogólnego Rozporządzenia UE o Ochronie Danych Osobowych, w skrócie zwanego…

Zobacz więcej

Jak spełnić wymogi Ustawy o efektywności energetycznej?

Najważniejszym założeniem Ustawy o efektywności energetycznej (nowelizacja przyjęta przez Sejm 20.05.2016) jest wprowadzenie obowiązkowych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej…

21.03.2017

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. III)

W drugiej części artykułu omówiono podstawowe warunki, jakie muszą zostać spełnione w firmie dla skutecznego zarządzania zapasami. Zwrócono uwagę na…

Zobacz więcej

Jak skutecznie wdrożyć panel menedżera?

W naszej praktyce biznesowej obserwujemy wzrost zapotrzebowania menedżerów na szybki dostęp do informacji ukierunkowanej na wsparcie konkretnej decyzji zarządczej. Rośnie…

22.02.2017

Zobacz więcej

Inspektor Ochrony Danych – czy będzie to nowa rola?

W grudniu 2016 roku Grupa Robocza art. 29, opublikowała swoje wytyczne do unijnego rozporządzenia GDPR (RODO). Jednym z tematów wytycznych…

Zobacz więcej

Wsparcie w zarządzaniu zamówieniami (cz. II)

W pierwszej części artykułu przedstawiono podstawowe funkcjonalności dostępnych na rynku aplikacji i programów wspomagających zarządzanie zamówieniami. Zwrócono również uwagę na…

12.12.2016

Zobacz więcej

GDPR – rozbudowany obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych administrator danych zobowiązany jest spełnić obowiązek informacyjny wobec osób,…

Zobacz więcej

Rola podmiotów w ujęciu Ustawy o efektywności energetycznej z 20 maja 2016 r.

ROLA ODBIORCY PRZEMYSŁOWEGO Odbiorcy przemysłowi zostali pośrednio zobligowani do działań na rzecz efektywności energetycznej – poprzez obowiązek oszczędności 1,5% energii…

Zobacz więcej

Dobór mocy umownej

Redukcja ponoszonych kosztów to coś, co zawsze brzmi atrakcyjnie i czym każdy będzie zainteresowany. Nie inaczej jest w przypadku oszczędzania…

15.11.2016

Zobacz więcej

GDPR – nowe wymagania dotyczące zgody na przetwarzanie danych

Nowe  Rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych (GDPR) wprowadza szereg zmian w zakresie wymagań prawnych dot. przetwarzania danych osób fizycznych…

Zobacz więcej

Najnowsze trendy na rynku usług transmisji danych

Najważniejszym trendem, który kształtował ofertę operatorów w ostatnich latach, była ewolucja w kierunku zarządzanych usług transmisji danych. Zjawisko to jest…

Zobacz więcej

Wsparcie informatyczne w zarządzaniu zamówieniami (cz.1/2)

Zarządzanie zamówieniami  jest procesem mającym istotny i bezpośredni wpływ na wynik finansowy przedsiębiorstwa. W obszarze zarządzania łańcuchem dostaw proces ten…

17.10.2016

Zobacz więcej

Testy penetracyjne – wymagania, potrzeby a rzeczywistość

Obserwowane zwiększone zapotrzebowanie na przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa informacji to nie tylko chwilowa moda związana ze wzrastającą świadomością zagrożeń w obszarze…

Zobacz więcej

RODO – nowe zasady nakładania kar na administratorów danych osobowych

25. maja 2018 roku zaczną być stosowane przepisy rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych, którego celem jest ujednolicenie przepisów prawa…

Zobacz więcej

Privacy Shield – pierwszy miesiąc funkcjonowania

1 sierpnia 2016 roku został uruchomiony program Tarcza Prywatności (eng. Privacy Shield) – umowa ramowa przyjęta pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a…

16.09.2016

Zobacz więcej
icon

Newsletter

icon

Zapisz się do newslettera i otrzymuj bezpłatnie artykuły naszych ekspertów.