Analiza Procesu Sprzedaży POLKOMTELA – Raport analityczny

Wyślij link znajomemu

W dniu 14 czerwca br. na wspólnej konferencji Audytela i Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji nastąpiła prezentacja najnowszego raportu Audytela „Analiza procesu sprzedaży Polkomtel S.A.”, który stwierdza, że rynek telefonii mobilnej w Polsce zaczyna wykazywać objawy nasycenia. Najwięksi konkurenci Polkomtela, PTC i PTK Centertel  zawarli porozumienie w sprawie wspólnej infrastruktury, które może spowodować uzyskanie przez nich trwałej przewagi kosztowej. W takiej sytuacji przeprowadzenie operacji sprzedaży Pokomtela – czyli wyjście z inwestycji w operatora – następuje w czasie optymalnym dla dotychczasowych właścicieli, nie będących inwestorami branżowymi.  

Na rynku polskim obserwuje się coraz wolniejszy przyrost liczby kart SIM (4,8% w 2010r), który nie przekłada się na proporcjonalny chociażby wzrost przychodów operatorów komórkowych (zaledwie 2,4% w 2010 r.).  Rośnie presja konkurencyjna, zarówno ze strony PTK Centertel i PTC, jak i nowych konkurentów, np. grupy Cyfrowego Polsatu, „podsycana” przez regulatora rynku. Rozwój przyszłościowych  segmentów usług wymagać będzie bardzo dużych inwestycji w sieć 4G oraz dostępu do kontentu i usług dodanych. Zasoby Polkomtela mogą się okazać daleko niewystarczające do tego, aby skutecznie konkurować na wielu nowych polach z operatorami de facto paneuropejskimi, jakimi są operatorzy sieci T-Mobile (Era tuż przez rebrandingiem) i Orange.

Sprzedaż udziałów Polkomtela może być korzystna finansowo i strategicznie, bo pozwoli dotychczasowym akcjonariuszom na uniknięcie ryzyka potencjalnej utraty wiodącej pozycji rynkowej przez Polkomtel w perspektywie krótkoterminowej, możliwej stagnacji lub nawet obniżenia przychodów (a w konsekwencji wartości spółki) – w perspektywie średnioterminowej oraz ryzyka inwestycyjnego związanego z budową nowej sieci 4G, która będzie wymagać miliardowych nakładów.

Z punktu widzenia interesów Skarbu Państwa udana sprzedaż Polkomtela będzie jednoznacznie korzystna finansowo, całkowicie neutralna w aspekcie bezpieczeństwa telekomunikacyjnego oraz korzystna wizerunkowo.